A Gondolkodás Öröme Alapítvány

Repülő Iskola: Rendhagyó matekóra kilencedikeseknek

Matematika iránt lelkes kilencedikes diákoknak tartunk 3 órás kedvcsináló foglalkozásokat, ahol igyekszünk megmutatni a matematika játékos és gondolkodtató arcát. A foglalkozások időpontját a jelentkező iskolákkal egyeztetjük. Az érdeklődő, tehetséges diákoknak lehetőségük van egy intenzív tehetséggondozó foglalkozássorozaton részt venniük, 2023 tavaszától.

Legfontosabb célunk, hogy a matematikával aktívan foglalkozó középiskolás diákok körét bővítsük, így bizonyos iskolák diákjai nem vehetnek részt a programokban (az iskolák listája megtalálható a felhívásban).

Az első körben 48 iskola jelentkezett, a jelentkezés második körének határideje:
2022. november 7. (hétfő).

Jelentkezés

Kérjük, hogy a jelentkezés előtt olvassák el a részletes felhívást:

Felhívás

Programunkban olyan kilencedikes diákokat szeretnénk felkutatni, akik bár tehetségesek matematikából, de eddigi tanulmányaik során ennek kibontakoztatására nem volt módjuk.

A matematikának van egyszerre játékos és gondolkodtató arca. Hiszünk abban, hogy ez mindenki számára hasznos és élvezhető, ezért célunk, hogy minél több diákkal megismertessük a szép és szórakoztató matematikát, az önálló gondolkodás örömét.

A kísérlet két részből áll. Az őszi félévében az a célunk, hogy sok iskolát felkeressünk, és ott minél több — nem feltétlenül tehetséges — érdeklődő diákot bevonva, a szokásostól eltérő módon foglalkozzunk matematikával.

A program második részében pedig a velünk kapcsolatba kerülő diákok számára egy intenzív tehetséggondozó foglalkozássorozatot szervezünk 2023 tavaszától.

Repülő Iskola logó

Motiváció

Ha egy matematikából tehetséges diák szeretné magát fejleszteni, akkor erre Magyarországon — szerencsére — sok lehetősége van. Az országos versenyeken szereplő, matematikai olimpiákon résztvevő diákok mégis egy szűk körből kerülnek ki.

Véleményünk szerint a tehetséges diákok kibontakozását meghatározza a középiskola választása. Sok diákról nem derül ki, hogy jó matematikából, vagy ha esetleg ki is derül, nem jut el olyan helyre, ahol lehetősége lenne fejlődni.

A hangulat nagyon jó volt, a mai óra miatt szerettem meg a matematikát.

Iskolák felkeresése

Fontosnak tartjuk, hogy minél több diákkal személyes kapcsolatba kerüljünk. 2021 őszén az érdeklődő iskolákban egy-egy délelőtti foglalkozást tartunk. Egy ilyen délelőtt során kedvcsináló, játékos matematika problémákkal találkozhatnak a diákok.

A délelőtt célja a tehetséges diákokkal való találkozáson kívül az, hogy megmutassa a matematika szép és szórakoztató arcát. Ezért a foglalkozások összeállításakor figyelünk arra, hogy ne csak tehetséges, hanem érdeklődő, átlagos képességű diákok számára is élvezhető legyen.

A foglalkozás hossza 3 tanítási óra. A programok hétköznap, tanítási időben zajlanak, a pontos részletekről minden iskolával külön egyeztetünk. A résztvevők száma legalább 8, legfeljebb 30 fő.

Intenzív képzés

A felkeresett iskolákban szervezett programokon sok diákkal kerülünk kapcsolatba. Reményeink szerint sokan közülük tehetségesek és érdeklődőek lesznek. Számukra szeretnénk egy olyan 2,5 éves képzést kínálni, amely hozzájárul a matematikai képességeik fejlődéséhez.

Mikor nevezhetünk egy diákot tehetségesnek?

Ennek megítélése nehéz. Lehet, hogy nem is 5-ös matematikából, rendetlen a füzete, nincs meg a napi leckéje. De amikor valami szokatlan, új dologgal találkozik, elemében van. Szereti a kihívásokat, a nehéz feladatokat. A tehetséges gyerekek egy része nem szerepel jól a versenyeken vagy még sohasem vett részt versenyen. Ez egyáltalán nem baj, nincsen ilyen elvárásunk.

Az érdeklődő diákok számára — bizonyos belépési feltételek teljesítése mellett — lehetőséget biztosítunk a 2023 tavaszán kezdődő intenzív programban való részvételre. A foglalkozások havonta egy-egy teljes hétköznapot vesznek igénybe.

Az ELTE Eötvös József Collegiuma
A foglalkozások helyszíne, az ELTE Eötvös József Collegiuma

 

Legfontosabb célunk, hogy megpróbáljuk gondolkodni tanítani a gyerekeket. Vagyis azt próbáljuk elérni, hogy ne képletek, bemagolt módszerek, alkalmazható tételek után kutassanak a fejükben, hanem engedjék szabadjára a fantáziájukat, és bátran ötleteljenek, kreatívan gondolkodjanak.

A programokat tartó tanárok nem előadást tartanak, és nem a normál iskolai anyagon túlmutató tárgyi tudást plántálnak a diákok fejébe. Igyekszünk olyan programokat tartani, amelybe a diákok érdemben be tudnak kapcsolódni, tehát nem passzív résztvevői az órának, hanem aktív szereplői, sőt alakítói. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a tanár menet közben alkalmazkodik a csoport képességéhez, érdeklődéséhez, és bekerülhetnek a diákok által megfogalmazott érdekes kérdések is a megoldandó problémák körébe.

Mindezek mellett nagyon fontosnak tartjuk, hogy a foglalkozások jó hangulatban teljenek, élvezzék a részvételt a diákok. Reméljük, hogy fejlődésük versenyeredményeikben is megmutatkozik majd, azonban a közvetlen versenyfelkészítés egyáltalán nem célunk.

A foglalkozások között rendszeres és alapos otthoni munkát várunk el a résztvevőktől, hiszen csak így biztosítható az, hogy a program hasznára váljon a résztvevőknek.

MOL-ösztöndíj

mol_logo_2014_ok-01

Az intenzív képzés résztvevői MOL-ösztöndíjra pályázhatnak. Az ösztöndíj célja, hogy azoknak a diákoknak nyújtson támogatást, akik számára a budapesti alkalmak utazási költsége nehézséget jelent.

Egyéni ajánlás

Elképzelhető, hogy egy iskolában van egy-egy tehetséges diák, akit szívesen ajánlanának a programba, de az iskolai programra nincsen elég érdeklődő.

Az intenzív képzésbe való bekerülésnek előfeltétele, hogy a diák részt vegyen egy iskolában tartott foglalkozáson. A felkeresett iskoláknak lehetősége van nyilvánossá tenni a foglalkozásokat. Az egyéni részvétel további feltétele, hogy a diákot szaktanára ajánlja az alábbi adatlap kitöltésével. A foglalkozások listája várhatóan október közepétől lesz elérhető.

Kiket várunk?

Kapacitásaink egy évfolyammal való foglalkozást tesznek lehetővé, ezért csak kilencedikes diákok jelentkezését várjuk. (A nyelvi előkészítős osztályok esetén az érettségiig hátralévő évek számítanak.)

Legfontosabb célunk, hogy a matematikával aktívan foglalkozó középiskolás diákok körét bővítsük. Azért, hogy ezt a célunkat elérjük, kénytelenek vagyunk korlátozni a jelentkezők körét, hogy azok jussanak lehetőséghez, akiknek más formában erre nincsen módjuk. Így nem jelentkezhet olyan diák, akire az alábbiak valamelyike igaz (természetesen ezekben az iskolákban foglalkozások megtartását sem vállaljuk):

  • Olyan iskola tanulója, amely rendelkezik speciális matematika tagozattal.
  • Olyan iskola tanulója, amely az előző 5 év matematika OKTV döntőiben legalább 5 diákkal képviseltette magát (II. és III. kategóriákban).
  • Olyan iskola tanulója, amely az országos középiskolai rangsor legjobb 10 helyezettje között szerepelt az előző évben.

Az iskoláját nem zárja ki a programból, de a programban nem vehet részt olyan diák, aki A Gondolkodás Öröme Alapítvány által szervezett hétvégi táborok résztvevője.

Jelentkezés

A programon való részvétel ingyenes. Az iskolák a következő linken jelentkezhetnek:

Jelentkezés

Az első körben 48 iskola jelentkezett. A jelentkezés második körének határideje:
2022. november 7. (hétfő).

Előfordulhat, hogy az időnkbe mégsem fér bele az összes jelentkezett iskola felkeresése, ebben az esetben a jelentkezés sorrendje számít. Intézményenként egy foglalkozás megtartását tudjuk garantálni.

A foglalkozásokat a október 1. — január 31. időszakra tervezzük, minden iskolával külön egyeztetünk időpontot.

A jelentkezésből kizárt iskolák listája

  • Batthyány Lajos Gimnázium (Nagykanizsa)
  • Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium
  • Budapest I. Kerületi Toldy Ferenc Gimnázium
  • Budapest V. Kerületi Eötvös József Gimnázium
  • Budapest XIII. Kerületi Berzsenyi Dániel Gimnázium
  • Szent István Gimnázium (Bp. XIV. ker.)
  • Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
  • Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium
  • Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium
  • ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium (Bp. V. ker.)
  • ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Szombathely
  • ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium (Bp. XIV. ker.)
  • ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium (Budapest)
  • Földes Ferenc Gimnázium (Miskolc)
  • Kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium
  • Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium
  • Kecskeméti Katona József Gimnázium
  • Lovassy László Gimnázium (Veszprém)
  • Óbudai Árpád Gimnázium
  • Pécsi Janus Pannonius Gimnázium
  • Piarista Gimnázium (Bp. V. ker.)
  • Révai Miklós Gimnázium és Kollégium (Győr)
  • Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium
  • Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola
  • Városmajori Gimnázium és Kós Károly Általános Iskola (Budapest)
  • Verseghy Ferenc Gimnázium (Szolnok)
  • Zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium

* 2020-ban és 2021-ben a II. kategóriában az OKTV-döntő nem került megrendezésre, de döntősnek tekintjük az OH honlapján megjelenő helyezett tanulókat (lásd itt és itt).

A következő listát vettük figyelembe az iskolák meghatározásánál: 2022.

Kérdések esetén kérjük, hogy az alapitvany [K] agondolkodasorome [P] hu címen keressenek minket. Tel.: 30/562 00 32 (Szűcs Gábor)

Budapest, 2022. szeptember 13.

Támogatás

A program a Nemzeti Tehetség Program keretében a Kulturális és Innovációs Minisztérium (NTP-TSZM-22-0077) támogatásával valósul meg. A támogatási időszak 2022. július 1. — 2023. június 30.

Támogatói logók