
Október közepén megtartottuk új, kísérleti programunk, a Techtábor első alkalmát.
Köztudott, hogy a programozásnak és a technológiának egyre nagyobb szerepe van a mai világban – és hogy ezzel a (magyar) iskolarendszer egyelőre nem tart lépést. Iskolán kívül létezik programozással kapcsolatos oktatás, ez azonban általában vagy alapfokú bevezetés gyerekeknek, vagy algoritmikus, versenyközpontú tehetséggondozás.
Ezek kétségkívül értékesek, azonban a mai világban sokszor sokkal fontosabb annak a megértése, hogy mit is érdemes programozni, és hogy hogyan lehet azt megvalósítani. Ezek mögött software engineering, product design, project management, sőt, vállakozói elvek sorakoznak. Ezek oktatására szinte semmilyen iskolai (vagy azon kívüli) tevékenység nem ad keretet. Mi erre szeretnénk most kísérletet tenni.
Résztvevők és projektek
Az idei csoport neve Almásderes – technológiai hagyományokhoz híven az első “verzió” az ABC első betűjével kell hogy kezdődjön. Az eredetileg 15 fősre tervezett csoportba végül a várakozásokat felülmúlva 31-en jelentkeztek – főleg, de nem kizárólag, matektáborosok – a 9–11-edikes korosztályból. Közülük végül 19 diákot hívtunk meg.
A gyerekek fő célja az év során egy saját maguk által vezetett projekt megtervezése és megvalósítása. A projekteket minden esetben maguk a gyerekek találják ki, ezzel lehetőséget kapnak a szabad, kreatív gondolkodásra és egy valóban őket érdeklő probléma választására. Ebben a táborban az is fontos szempont, hogy a projektek hasznosak legyenek: valamilyen módon segítve vagy magát a készítőt, vagy a környezetét. Ezen projektek kitalálása és megvalósítása által tesznek majd szert – reményeink szerint – arra a gondolkodásmódra, amellyel maguk is hatékony és önálló alkotókká válhatnak, eközben elsajátítva ipari szoftvermérnöki alapokat és projektvezetési ismereteket.
Foglalkozások
A kísérleti program első alkalma egy hétvégén zajlott, több újszerű foglalkozással, a Tapolcsányi utcai gyermekotthonban és a s:)nrisa irodájában – nekik ezúton is nagyon köszönjük a támogatást és a nagyszerű helyszín biztosítását.
Problémakeresés. Először arról beszélgettünk, hogyan találhatunk megoldandó problémákat. Utánajártunk ismert cégek, szervezetek (mint a Google és a Wikipedia) eredettörténetének. Elemeztük a problémát, megoldást, és a technikai implementációt, majd következtetéseket vontunk le problémakeresési technikákkal kapcsolatban. Különböző értékelési szempontokról is beszélgettünk, mint a probléma vonzóereje, hasznossága, és megvalósíthatósága. Végül néhány fős csoportok “brainstormingoltak” megoldandó problémákról.
Technológiák: Python, Node.js, Chrome Extensions. Közös foglalkozásokon megismerkedtünk néhány, egy jó programozónak alapvető és rendkívül hasznos eszközzel: egy scripting programnyelvvel, egy webszerverrel, és egy böngésző bővítmény rendszerrel. Ezek hasznos alaptudást adnak majd a további projektekhez, illetve szélesítik a technológiai látókört.
Szoftvertervezés: kódstruktúra dojo. Egy úgynevezett “dojo” keretében párokban gyakoroltuk az ipari szoftverfejlesztés egyik legalapvetőbb elvét: a jól strukturált programkódot. Itt egy előre megírt, de kusza programot kellett átalakítani minél egyszerűbb, érthetőbb és kevesebb logikai ismétlődést tartalmazó formába.
A foglalkozásokat mind a diákok, mind a mentorok aktívan alakítják az aktuális igények és észrevételek alapján. Folyamatosan erősítünk bizonyos gondolkodásmódokat is, melyek a sikeres és hasznos projektmegvalósításhoz szükségesek: ilyen például a kritikai attitűd. Ezt bátorítandó, a megosztott véleményeket (csokira váltható) “piros bitekkel” is jutalmazzuk: a pozitív véleményeket egy, az építő kritikákat pedig két bittel.
A folytatás
Az év további részében a résztvevők 1-2-fős csapatokban választanak majd egy-egy nagyobb lélegzetvételű projektet, majd ezek megvalósításán fognak dolgozni. Ahogy az valós projekteknél is igaz, a projektek igényeinek megfelelően alakítjuk majd az oktatott technológiákat, szoftvertervezési metódusokat, és vállalkozói/felhasználói elveket.
Ehhez az év során egy tapasztalt mentorcsapat áll rendelkezésre, akik egyszerre mint oktatók és “projekt-szponzorok” szerepelnek. Czeller Ildi, Csenger Géza, Eisenberger Andris, és Nikházy Laci mind más háttérrel rendelkeznek és ezáltal diverz szemléleteket hoznak – így a gyerekek egyrészt maximálisan szélesíthetik a perspektívájukat, másrészt személyiség és a szükséges tapasztalat alapján működhetnek együtt a megfelelő mentorokkal.
Az idei Techtábor deklaráltan egy kísérleti tábor – azaz egy béta verzió. Már az első hétvége alatt is startupokhoz méltó módon változtattunk irányt ott, ahol ezt indokoltnak tartottuk – és az év során is sokat fogunk fejlődni a diákok visszajelzései alapján. Ezeket a tapasztalatokat igyekezzük majd a továbbiakban is megosztani – és ha sikeres lesz a program, a további években is folytatni.
Danka Miklós és Szűcs Gábor
táborvezetők
A program eredeti felhívása itt olvasható: https://agondolkodasorome.hu/felhivasok/techtabor/
Amennyiben szeretné támogatni a TechTábort, vagy az Alapítvány egyéb kezdeményezéseit, azt az alábbi linken teheti meg: https://agondolkodasorome.hu/tamogatoknak/projektek/