Iskolai szakkörök

Az elmúlt tanévben több iskolába is eljutottunk, ahol jellemzően hatodikos diákoknak tartottunk kihelyezett, rendszeres vagy néhány alkalmas szakkört. Merre is jártunk:

Csepelen, a Széchenyi István Általános és Kéttannyelvű Általános Iskolában (1212 Budapest, Széchenyi utca 93.)

Tanítottak: Pósa Lajos, Szenyovszky Judit

Az iskola igazgatónőjének kérésére kerestük fel a gyerekeket. Két alkalommal, tanítási időben tartottunk foglalkozásokat. Két osztályból érkeztek hatodikos diákok, mindenki lelkesen gondolkodott a feladatokon. Következő tanévben egy gyerek – a szakkörökön nyújtott teljesítménye és lelkesedése alapján – lehetőséget kap a Tapolcsányi utcai hétvégi táborokban való részvételre.

”Matek kalandok” programunkkal VIII. és X. kerületi iskolákat kerestünk meg, felkínálva nekik gondolatébresztő, tehetséggondozó szakköreinket. A program keretében három iskolába jutottunk el a tanév elején, majd az első félév végén egy hatodik kerületi iskola is csatlakozott:

Vajda Péter Ének-zenei Általános és Sportiskola (1089 Budapest, Vajda Péter utca 25-31.)

Tanított: Szenyovszky Judit

Első félévben, heti-kétheti rendszerességgel zajlottak a szakkörök. A gyerekek az iskola zenei és sport tagozatos osztályából érkeztek. Sűrű elfoglaltságuk miatt viszonylag rendszertelenül jártak, így a legtöbb szakkörön kicsi (5-6fő) volt a létszám, változó összetételben. Az iskola nehezen tudta megoldani a teremhasználatot. Mindezek miatt az első félév végén véget ért a szakkör, és a legjobbaknak felajánlottunk egy esetleges folytatást más helyszínen, másokkal közösen. Ezzel a lehetőséggel nem élt az iskola.

Wesley János Általános Iskola Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Gimnázium (1101 Budapest, Máv telep 38.)

Tanított: Szenyovszky Judit

Ez az iskola kifejezetten nehéz helyzetben élő gyermekekkel foglalkozik. A gyerekek helyzetükből adódóan nem motiváltak a gondolkodás vagy érdekes problémák megoldása terén. Egy tanéven keresztül, heti rendszerességgel foglalkoztam két hetedik osztályos, majd a tanév végén néhány alkalommal két ötödik osztályos diákkal. Sokszor átéltük azt az érzést, hogy „de jó, sikerült egyedül rájönnöm egy olyan megoldásra, amiről azt hittem, nekem soha nem sikerül”. Sajnos a napi otthoni gondok miatt nem mindig lehetett érdemi munkát végezni. Néha jó volt egyszerűen csak beszélgetni velük.

Kőbányai Fekete István Átalános Iskola (Bp., X. ker. Harmat u. 196-198.)

Tanítottak: 1. félévben: Likker Karolina, Tőri Tünde; 2. félévben: Likker Karolina, Szenyovszky Judit

Nagy Anikó tanárnő örömmel fogadott bennünket, és egész éven át roppant támogató hátteret biztosított nekünk a szakkörökhöz. A gyerekeket biztatta, lelkesítette, amikor tehette, ő is figyelemmel kísérte a ténykedésünket. Első félévben saját órájából biztosította az idő egy részét, ekkor az ő általa tanított teljes csoportnyi gyerek részt vett a foglalkozásokon. A tanárnő elmondása szerint sok gyerek hátrányos helyzetű a szó valamilyen értelmében. A második félév során már nem a matematika óra keretében zajlott a foglalkozás, így csak az elszántabb gyerekek jöttek tanítás után, szakkörszerűen. Legtöbben lelkesek voltak, általában jó hangulatban teltek a foglalkozások, jóval kisebb létszámmal. Voltak köztük nehezebben motiválható, kevésbé együttműködő gyerekek, az ő lelkesedésük, átélésük erősen hullámzó volt, de alapvetően sikeresnek mondható az együttműködés velünk, és egymással, csoport- vagy páros munkában is. Igyekeztünk társas- és egyéb játékokat is beépíteni a feladatok közé. Tanév végén társasozással és „matekos” sárkány építésével, röptetésével zártuk szakkörünket. Nagy Anikó tanárnő és az igazgatónő kérésére igyekszünk következő tanévben is eljutni az iskolába.

[toggle title_open=”Nagy Anikó tanárnő levele” title_closed=”Nagy Anikó tanárnő levele”] Kedves Judit, Lina és Tündi!

Először is nagyon hálás vagyok Nektek, amiért hetente eljöttök a “gyerekeimhez” és csodákat mutattok Nekik. A tanítási órákon szorít az idő, sok a tananyag. Mindig igyekeznünk kell. Próbálkozunk problémamegoldással is, eddigi elképzelésem szerint eleget. Most a szakkör alatt szembesültem a ténnyel, hogy a gyerekek milyen kevesen, és mennyire keveset raktároztak el az általam mutatottakból. Külön hálás vagyok azért a „megfigyelői” státuszért, amit a délutánokon betölthetek. Máshogy látom a gyerekek munkáját, oda tudok figyelni mindenkire. Figyelemmel tudom kísérni, hogyan születik meg a megoldás, nemcsak a legügyesebbek fejében, hanem szinte mindenkire jut időm. Néhány gyermek nagy meglepetést okozott egy-egy gondolatmenettel. Érdekes volt azt is megfigyelni, ahogy lassan de biztosan, több példa megoldása után rájöttek egy-egy általánosítható gondolatmenetre, melyet akár többféle megfogalmazású, de hasonló feladat megfejtésére is tudnak használni.

A szakkörök során a gyerekek többféle játékos módszerrel oldhatnak meg különböző matematikai problémákat, mely fejlesztette a képességeiket és segítette tanulmányi előre haladásukat is. Ez saját, órai tapasztalatom. Új szempont, új nézőpont, a komfortzóna elhagyása, kreativitás, merjünk újszerű megoldásokat keresni, akár többet is. Ezt szeretném én is átadni Nekik. Kommunikációs és szociális képességeiket, a tanulók a többszöri csoportmunka során edzhették. Ezekre a készségekre, különösen ennél a csoportnál nagy szükség van. Tanórákon erre is sokkal kevesebb idő jut. Különlegesség volt, hogy helyes megoldásért jutalmul csokoládét kaphattak, nagy örömükre. Ezt sem tudom utánatok csinálni.

Mit mondanak Ők, a gyerekek:

  • Szeretem, ha készen leszek a feladatokkal.
  • Jó a csoki.
  • Szerintem azért jó, mert fejleszt.
  • Érdekes feladatok szoktak lenni.
  • Az tetszett, hogy csoportban kellett dolgozni.
  • Voltak nehéz feladatok, de megcsináltuk őket.
  • Jók a feladatok és fejlesztenek minket vagy felhúznak.
  • Lina kedves.
  • Hiányzik Tündi.
  • Judit néni jól magyaráz.
  • Sok jó gondolatmenetet kapunk.
  • Lehet közben enni.
  • Vannak „társasjátékos” feladatok.
  • A végén van levezetés.
  • Máshogy nézzük a témákat.
  • Türelmesek a segítők.
  • Több „ágban” körüljárnak egy témát.
[/toggle]

A +1 iskola, nem hátrányos helyzetű gyerekekkel:

A Bajza Utcai Általános Iskola (1062 Bajza u. 49-51)

Tanítottak: Ádám Réka, Bóra Eszter

November végétől májusig tartottunk a Bajza Utcai Általános Iskolában szakköröket. A résztvevő gyerekek igazán élénkek és lelkesek voltak, tanáraik nyitottan és kedvesen fogadtak. Egy-egy alkalommal 6-8 fő között mozgott a létszám.

Foglalkoztunk többek között a kombinatorikával és annak előkészítésével, szokatlan ötletet kívánó fejtörő feladatokkal, stratégiás és egyéb matematikai játékokkal…
Az év során, úgy láttuk, a gyerekek sokat fejlődtek. Láttuk ezt abban, ahogy egy-egy problémához már másképp álltak: önállóan és kitartóan kísérleteztek a különböző ötletekkel. Emellett egy-egy nehéz feladaton igen elmélyedve tudtak gondolkozni, a kitartásuk is sokat nőtt. A gondolatmeneteiket sokkal pontosabban és érthetőbben fogalmazták meg.
Összességében nagyon jó volt a gyerekkel dolgozni és őket megismerni! Mi is sokat tanultunk, fejlődtünk a szakkörök alatt. 🙂

Scroll to Top