Az első hétvégi tábort Pósa Lajos 1988-ban tartotta. Azóta megszakítás nélkül zajlanak a táborok. Kezdetben nem volt állandó helyszín, az ország különböző pontjain voltak a táborok. Hosszú ideje azonban már minden tábor a Tapolcsányi Általános Iskolai Kollégium épületében kerül megrendezésre.
A táboros gyerekek
Igyekszünk egy táborban azonos korú gyereket összegyűjteni, de előfordul, hogy egy tábori csoportban két szomszédos évfolyam diákjai is együtt dolgoznak.
A táborokat hetedikes korukban kezdik általában a gyerekek. A résztvevők egy része az adott évi MaMuT két hatodikos csoportjából kerül ki, de azok is részt vehetnek, akik nem jutottak be a MaMuT-ba. A csoportok beindítása előtt igyekszünk feltérképezni az ország matematikából legtehetségesebb gyerekeit, különböző helyszíneken kisebb toborzó programokat is szoktunk tartani. Sok tanárral vagyunk kapcsolatban, szerencsére közöttük rendszeresen akadnak olyanok, akik figyelmünkbe ajánlanak okos gyerekeket.
A tábori csoportokhoz később is rendszeresen csatlakoznak gyerekek, hiszen nem mindenkiről derül ki hetedikes korában, hogy mennyire tehetséges. Ennek az ellenkezője is igaz, van lemorzsolódás is. Ennek oka általában az, hogy más irányban mélyül el valakinek az érdeklődése, és akkor már úgy gondolja, hogy nem szán a matematikára ekkora energiát.
A csoportok létszáma 25 és 35 között mozog kezdetben. Egy ideje igyekszünk minden évben két csoportot indítani, így évfolyamonként nagyjából 60 gyerek vesz részt a programban.
Egy csoport számára összesen 10-13 tábort tartunk általában, évi kettőt, esetleg hármat. A táborok túlnyomó többsége péntek délutántól vasárnap délutánig tart, de a tanítási szünetekben és a három-, illetve négynapos hétvégéken próbálunk hosszabb táborokat szervezni.
Aktuális csoportjaink
Hetedikes-csoport
- Táborvezető: Hegedűs Dániel, Juhász Péter
- Évfolyam: 7. osztály
Hetedikes-csoport
- Táborvezető: Kovács Benedek, Nagy Kartal
- Évfolyam: 7. osztály
Vacskamati-csoport
- Táborvezető: Szepessy Luca, Szűcs Gábor
- Évfolyam: 8. osztály
Dömdödöm-csoport
- Táborvezető: Szűcs Gábor, Vályogos Anna
- Évfolyam: 8. osztály
Gébics-csoport
- Táborvezető: Damásdi Gábor
- Évfolyam: 9. osztály
Gulipán-csoport
- Táborvezető: Tassy Gergely
- Évfolyam: 9. osztály
Petya-A-csoport
- Táborvezető: Pósa Lajos, Simon Péter
- Évfolyam: 10. osztály
Petya-B-csoport
- Táborvezető: Pósa Lajos, Simon Péter
- Évfolyam: 10. osztály
Kiribati-csoport
- Táborvezető: Nagy Kartal
- Évfolyam: 11. osztály
Vanuatu-csoport
- Táborvezető: Juhász Péter
- Évfolyam: 11. osztály
Lemming-csoport
- Táborvezető: Sándor András
- Évfolyam: 12. osztály
Vombat-csoport
- Táborvezető: Sándor András
- Évfolyam: 12. osztály
Olykor előfordul egynapos tábor is, ez leginkább az utolsó normál tábor után jellemző, de van rá példa, hogy két normál tábor közé is beékelődik egy ilyen rövidebb alkalom.
Csoportmunka
A táborban a gyerekek kis (1-4 fős) csoportokban gondolkoznak. Az egyfős „csapat” nagyon ritka, de megengedett, 4-fős csapatot egyes táborvezetők már nem engedélyeznek.
A közös gondolkodás nálunk nem azt jelenti, hogy fel kell osztaniuk a feladatokat egymás között és ha valaki megold egy problémát, akkor azt elmondja a többieknek. Egész mást jelent a mi esetünkben. Mivel az a célunk, hogy minden diák a lehető legtöbb megoldásra önállóan jöjjön rá, ezért azt egyáltalán nem támogatjuk, hogy valaki a csoportmunka során ismertessen egy megoldást egy olyan feladatra, amit nem mindenki oldott meg a csapatban.
De akkor jogosan merül fel a kérdés, hogy mire való a csoportmunka. A mi elképzelésünk szerint arra, hogy ha az egész csapat vagy annak egy kisebb része nem birkózik meg egy problémával önállóan, akkor kezdődhet egy közös diskurzus, ötletelés. Ki mire asszociál, mit tud a témával kapcsolatban. Ennek a végkifejlete lehet egy tökéletes megoldás is.
A csoportokban zajló munkát a táborvezető és a segítői rendszeres látogatások alkalmával szemlélik. Ilyenkor a csapat elmondja, hogy mik azok a problémák, amiket megoldottak, illetve segítséget is kérhetnek, ha valamelyik probléma nagyon nagy falatnak látszik számukra. Ilyenkor is kizárólag azokat a feladatokat beszéljük meg az egész csapattal, aminek a megoldását már mindenki ismeri, vagy ismertnek véli. Meghallgatjuk azokat a megoldásokat is, amik csak a csapat egy részének vannak meg, de ilyenkor gondosan ügyelünk arra, hogy a többiek ne hallják az általuk nem ismert, társaik által elmondott megoldásokat.
Fontos a táborvezető számára, hogy pontosan tudja, melyik csoport hol tart, mert ennek alapján tudja szabályozni a tábor nehézségét, tempóját. Természetesen van egy előzetes terv, de teljesen természetes, hogy attól a diákok igénye, képességei, aktuális teljesítménye alapján eltérünk.
Egy hétvégi tábor tipikus menetrendje
A táborok általában péntek délután fél 5-től vasárnap délután 2-ig tartanak. Nagyon intenzív gondolkodás és munka jellemzi a tábort, nagyjából 14 óra (60 perces órákban mérve) a tisztán matematikával töltött idő egy hétvégén. Ez nagyon soknak tűnhet, és az is. Azonban évente kétszer, esetleg háromszor találkozik egy csoport, ezért nagyon jól ki kell használnunk a rendelkezésre álló időt, ez az oka annak, hogy ennyire intenzív a tábor programja.
Péntek délután 5 órakor kezdődik a szakmai program, rendszerint a házi feladatok egy részének megbeszélésével. Ezt követően csoportokban gondolkoznak a diákok az új problémákon. Péntek este a vacsora után közös játék a program. A táborban rengeteg intelligens társasjáték van (Catan telepesei, Kuhhandel, Taj Mahal, Adel verpflichtet, Dominion, Dixit, St. Petersbourg, tandemsakk stb.), akinek nincs kedve csatlakozni a közös játékhoz, az ezekkel is elfoglalhatja magát.
Szombaton a program 9 órakor kezdődik és általában egy 30 perces szünettel tart 1 óráig. Az „étlapon” a megmaradt házi feladatok megbeszélése és a pénteki, illetve újabb problémákon való gondolkozás található. A szombat délelőtti program után egy nagyobb, 3 órás szünet következik. A szombat délután programja általában feladatok megbeszélésével kezdődik, majd pedig a „csokiszerző csapatjátékkal” folytatódik. A csapatjáték nagy népszerűségnek örvend a gyerekek körében. Ennek van minimális versenyjellege, de semmiképpen sem tulajdonítunk ennek kiemelt jelentőséget. A játékban szinte mindig 5 problémával kerülnek szembe a diákok, és ezekre van legalább 2,5 órájuk. Előfordul, hogy egyes csapatok az idő lejárta előtt végeznek az összes problémával, ilyenkor mindig van a tarsolyunkban olyan csatlakozó kérdés, ami vélhetően leköti a legokosabb diákokat is. A csapatjáték végén mindenki csokoládéjutalomban részesül. Két kategóriába soroljuk a csapatokat, vannak a „nagyon jók” és a „még jobbak”.
Vasárnap is igyekszünk 9-kor kezdeni, de ha túl fáradt a társaság, akkor kicsit később indul a program. A délelőtt folyamán egy 30 perces szünet közbeiktatásával zajlik a program nagyjából délután 2 óráig.
Táborok között
A táborok között is van dolguk a csoport tagjainak. Minden tábor után kapnak egy dokumentumot, amely tartalmazza azokat a problémákat tematikus csoportokba rendezve, amiknek a megoldását feltétlenül tudnia kell mindenkinek a következő táborban. Ennek az összefoglalásnak nevezett dokumentumnak az alapos átnézése fontos feladat. A következő táborban erre építünk, ezért az ebben szereplő feladatokat mindenkinek ismernie kell, a megoldásokat kapásból tudnia kell. Nagyon fontos, hogy a feladatok közötti kapcsolatokat is tisztán lássák a diákok, a dokumentum erre nagy hangsúlyt fektet. Kiemelt jelentősége van “Fontos gondolatok” résznek, amiben azok a gondolkodásmódok vannak összegyűjtve, amik kiemelt szerephez jutnak a táborban, és sokszor az iskolai matematikában ezek meg sem jelennek.
Két tábor között házi feladatok is vannak, általában 10-12 darab, amiknek egy része fakultatív. A házi feladatok között rendszeresen előfordulnak nagyon nehéz problémák is.
Újabban a házi feladatok egy része írásbeli, ami azt jelenti, hogy emailben kell a diákoknak visszaküldeniük a megoldásokat.
Helyszín
A táborok helyszíne a Tapolcsányi Általános Iskolai Kollégium. A diákok 6-8 férőhelyes, emeleteságyas szobákban laknak, és a szobájuk sokszor a csoportmunka helyszíne is. Az egyik szobában van tábla is, ott tartjuk a közös megbeszéléseket. Ez a nagytanuló, egyik fontos helyszíne a tábori életnek.
Egy táborban általában 8-10 kisebb csoportban zajlik a gondolkodás, minden csoport külön helyiségben tartózkodik a gondolkodás alatt, hogy az egyes csoportok ne zavarják egymást. Az “élőhelyek” a szobákban, társalgókban, tanulókban, ebédlőben vannak.
A táborban az étkezés nincs központilag megoldva, erre nincs lehetőség az épületben. Ez kezdetben meglepetésként éri a szülőket, de sok év tapasztalata alapján mondjuk, hogy ez kicsit sem jelent problémát. Az épületben 3 hűtőszekrény, 3 mikrohullámú sütő és egy tágas étkező egy tálalóval kiegészülve áll a rendelkezésünkre, ezek segítségével könnyen megoldható a reggelik, ebédek és vacsorák problémája.
Költségek
A gyerekek számára teljesen ingyenes a tábor.
Az intézmény (Tapolcsányi Általános Iskolai Kollégium), egész pontosan annak fenntartója jelenleg éjszakánként és fejenként 2260 Ft-ot kér a szállásért, a 18 éven felüliek ezen túl még IFA-t (Idegenforgalmi adót) is fizetnek, ez éjszakánként 350 Ft.
Ebben az intézményben nagyon nehéz sorsú gyerekek laknak, és a diákotthon anyagi lehetőségei is igen korlátozottak. Fontosnak tartjuk, hogy az itt élők életét megkönnyítsük, hogy pénzt adjunk például téli és nyári táborozásra, szakkörökre, könyvekre stb.
Táboronként 65 000 Ft-ot szeretnénk erre a célra szánni.
Akik úgy érzik, hogy tudják és akarják támogatni az alapítvány tevékenységét, akkor azt a
11600006-00000000-67814154 (számlatulajdonos: A Gondolkodás Öröme Alapítvány) számlaszámra átutalt összeggel tehetik meg. Online is utalhatnak az Alapítványnak, az alábbi felületen.
Nagyon fontos azonban hangsúlyozni azt, hogy a tábori részvétel semmilyen módon nem függ össze az átutalás tényével, illetve összegével. Csak akkor támogassanak minket, ha ez nem jelent komoly anyagi megterhelést, és úgy érzik, jó ügyet támogatnak.