A Gondolkodás Öröme Alapítvány

Hagyományok és kacsák Miskolcon

Egy teljes online térben töltött év után a Dürer döntő februárban visszatért méltó helyére, Miskolcra. A (remélhetőleg) sokak számára élménydús hétvége megvalósulását idén is rengeteg munka és felkészülés előzte meg, mind a szervezők, mind a versenyzők részéről.

Előkészületek és online forduló

A tanév természetesen idén is az új szervezők bevonásával kezdődött. Nagy örömünkre szolgál, hogy minden évben sokan csatlakoznak hozzánk olyanok is, akik korábban részt vettek a versenyen és a középiskola befejezése után is szeretnék átélni a Dürer hangulatot és továbbadni a következő generációnak az itt szerzett élményeket, és így eljönnek szervezőnek.

A lelkes újoncokkal kiegészült csapat nem is unatkozhatott sokáig, hiszen az új F+ kategóriával kiegészülve, tavaly óta már 10 kategóriában hirdetjük meg a csapatversenyt, ami 10 feladatsort jelent a helyi fordulókra és még kétszer ennyit a döntőkre. C, D és E kategóriákban ráadásul mindezt megelőzi egy online forduló is, amit ebben az évben október 21-én tartottunk meg. Az online forduló különlegessége, hogy a döntőhöz hasonlóan egy váltó feladatsoron felül egy stratégiai játékot is meg kell oldaniuk a csapatoknak. Ezekben a kategóriákban az itt jól szereplő csapatok vehettek részt a verseny helyi fordulóján.

Helyi fordulók

A középiskolások helyi fordulóján résztvevő csapatok 20 helyszínen mérhették össze a tudásukat november 12-én, melynek tétje nem kevesebb volt, mint a döntőbe jutás. A sokáig bizonytalan járványhelyzet a személyesen zajló verseny szervezését is megnehezítette, de végül viszonylag problémamentesen sikerült áthidalni az akadályokat, többen (például határon túliak, karanténban levők) online csatlakozhattak a versenyhez. Így végül senki sem maradt le erről a fordulóról a COVID miatt.

Helyi forduló az ELTE-n

Az általános iskolások helyi fordulója egy héttel később, november 19-én került megrendezésre. A szervezők számára a döntő mellett ez volt az év egyik legnagyobb feladata, ugyanis a verseny hat helyszínen (Miskolcon, Egerben, Hatvanban, Nyíregyházán, Sárospatakon és Kisvárdán), összességében 174 csapat részvételével zajlott le, ami idén még kiegészült 16 online résztvevő csapattal is.

Helyi forduló Kisvárdán

A középiskolásoknál, akár fizikából, kémiából vagy matekból versenyeztek, egy, a kategóriájuknak megfelelő feladatsort kellett megoldaniuk, míg az általános iskolások egy váltóversenyen vehettek részt. Nagy örömünkre szolgál, hogy az idén harmadik alkalommal meghirdetett nemzetközi versenyen 85 csapat vett részt 8 különböző országból. A csapatok itt a két legnagyobb kihívást jelentő matek kategóriában, E-ben és E+-ban indulhattak.

Középiskolások döntője

A „nagydöntő” egy online töltött év után február 4-e és 6-a között visszatért Miskolcra, a Földes Ferenc Gimnáziumba.

A távolabbról érkező csapatok már csütörtökön este elfoglalhatták a szállásaikat, ezzel párhuzamosan pedig a szervezők is megérkeztek Miskolcra és elvégezték az utolsó simításokat, hogy minden hibátlanul menjen a következő napokban. (Persze ilyen nem létezik, de ez a szervezők titka marad. 😉)

Pénteken a hagyományoknak megfelelően a csapatok regisztrációját követően egy megnyitóval kezdődött a program. Ezután matek és fizika kategóriákban a helyi fordulóhoz hasonlóan egy 3 órás írásbeli feladatsort oldottak meg a versenyző, míg K kategóriában a feladatsor mellett egy kísérletet és egy cikket is elemezniük kellett, K+-ban pedig kísérleti fordulón vehettek részt. Eközben a kísérőtanárok a szervezőkkel beszélgettek, vagy éppen gondolkodtak a gyerekek feladatsorain.

Pénteki verseny közben

Kísérleti forduló

Ha a versenyzőknek maradt még energiája (és általában maradt), a délutánjukat változatos szabadidős programokkal tölthették, ahol a versenyzők értékes Dürer Dollárokat gyűjthettek. A teaház mellett idén folyamatosan nyitva volt a szabadulószoba is, ahonnan az 5 fős csapatoknak 20 perc alatt kellett különféle fejtörőket megoldva kijutniuk. Emellett pénteken Dr. Szántay Csaba is előadást tartott a kutatás emberi faktorairól, illetve a szervezők saját szakjaikról is beszélgettek az érdeklődő középiskolásokkal.

Beszélgetés

Szombaton, a verseny második napján a kémia és a matek kategóriában egy váltóversenyen mérhették össze tudásukat a résztvevők, míg a fizikás csapatoknak egy gyakorlati feladatot, mérést kellett megvalósítaniuk. Értelemszerűen a két napon nyújtott teljesítmény összegzése alapján alakult ki a végső sorrend a csapatok között.

A szombati verseny után már tényleg a kikapcsolódásé és a játéké volt a főszerep. Ekkor többek között érdekes témákról hallhattak a versenyzők az interaktív rendhagyó tanórák keretében, próbára tehették kreativitásukat, logikájukat és ügyességüket az akadályversenyen, általános műveltségüket és tudásukat pedig az esti kvíz során tesztelhették vegyes csapatokban.

A szombat este egyik legjobban várt része a licit, ahol a programokon való aktív és eredményes részvételért járó Dürer Dollárokat költhetik el a versenyzők különböző ajándékokra licitálva, mint például Düreres pólók, édességek, gyümölcsök, játékok vagy épp a legnagyobb kedvenc, a torták. A remek hangulathoz a lelkes licitmester és legalább olyan lelkes segítői mellett a versenyzők aktív részvétele is hozzájárult.

Licitálás

Vasárnap reggel utoljára, fáradhatatlanul ellepték a düreresek a Földest, hiszen az utolsó nap is kínált még izgalmakat. A délelőtt folyamán az érdeklődők megnézhették dolgozataik javítását, a liciten el nem költött Dürer Dollárokat a licitboltban lehetett ajándékra váltani. Persze idén sem maradt el a közös játék. A hétvége az eredményhirdetéssel zárult, ahol kategóriánként díjazásra kerültek a legjobbak, de mindenki gazdagodhatott egy oklevéllel is az élmények mellett.

Eredményhirdetés

Minden résztvevőnek ezúton is gratulálunk, reméljük mindenki nagyon jól érezte magát és minél többetekkel találkozhatunk jövőre (is), akár ismét a versenyzők, akár már a szervezők sorai között!

Általános iskolások döntője

Júniusban egy nagyon különleges élményben lehetett részünk, ugyanis a Dürer történetében először szerveztünk nyáron döntőt. A januárról június első hétvégéjére áthelyezett esemény 120 diák részvételével zajlott le rendkívül jó hangulatban. Ez összesen 40 csapatot jelentett, akik két kategóriában mérhették össze a tudásukat. Az A kategória az 5-6-odikosok, míg a B a 7-8-adikosok versenyeztek.

A meleg sem szegte kedvét a diákoknak, a verseny első napján egy kifejtős feladatsor megoldásával szerezhettek értékes pontokat. A feladatsornak most is része volt egy stratégiás játék, amelyben a csapatoknak a helyes stratégia megtalálásábal kellett legyőzniük a szervezőket.

Első forduló a kisdöntőn

Ezen a döntőn is nagy szerepet kaptak a szabadidős programok, péntek délután is a játék került a középpontba. Kinyitott a teaház nyári megfelelője, a szörpház, ahol a diákok ismerkedéssel, beszélgetéssel, társasjátékozással és rejtvények megoldásával tölthették a délutánt.

Itt is volt lehetőség Dürer Dollárokat szerezni, de készültünk a délutánra számos más, szórakoztató dollárgyűjtő játékkal is. Ezeken kisebb-nagyobb csapatok tudtak részt venni, a kedvencek között szerepelt a futós amőba, a szabadulószoba és a GeoGuesse-es helyfelismerős játék.

Pénteki játék

A program nem nyúlt nagyon hosszúra, hogy a versenyzőknek és tanáraiknak legyen lehetőségük kipihenni az eseménydús napot, hiszen másnap újabb megpróbáltatás várt a diákokra. Reggel lehetőségük volt betekinteni az előző napi feladatok megoldásainak értékelésébe, majd délelőtt, a második versenynapon már számukra ismerős formátumként egy váltóverseny került megrendezésre. Itt másfél óra alatt kellett 16 feladatból minél többet helyesen megoldaniuk.

Váltóverseny

Miközben a szervezők egy része az utolsó simításokat végezte az eredményhirdetés előtt, egy másik része változatos programokkal szórakoztatta a lelkes várakozókat. Idén a februárról ismert kvízt alakítottuk át, melyen többek között fény derült a résztvevők kacsákkal kapcsolatos ismereteire is. Ezt követően a közös liciten és a licitboltban költhették el a fiatalok az összegyűjtött Dürer Dollárokat különféle ajándékokra, így remélhetőleg az élményeken túl mindenki némi aprósággal is távozhatott.

Licitálás

A tanároknak mindeközben a Hajók, festmények, nagymamák című izgalmas, Dürer feladatokat tartalmazó könyvet mutatta be a gyűjtemény két jelenlevő szerzője, Lenger Dániel és Szűcs Gábor.

Természetesen ez a hétvége is eredményhirdetéssel zárult, ahol a legjobb csapatokat az oklevélen felül könyvvel, pólóval és egyéb ajándékokkal jutalmaztuk. Szintén csak remélni tudjuk, hogy a résztvevők számára egy élménydús hétvégét biztosíthattunk, ami meg tudta mutatni ennek a közösségnek és a matematikának a szépségeit, és következő években is sokan visszatérnek hozzánk versenyezni!

Eredményhirdetés

További képek elérhetőek a verseny FB-oldalán.

Glück Kriszti

A Dürer Matematikaverseny a Miniszterelnökség megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által kiírt, a Nemzeti Tehetség Program NTP-TMV-M-21-B-0023 kódjelű pályázatának segítségével valósult meg.
A Dürer Fizika- és Kémiaverseny a Miniszterelnökség megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által kiírt, a Nemzeti Tehetség Program NTP-TMV-21-0060 kódjelű pályázatának segítségével valósult meg.