Június 6-án a Techtábor Almásderes csoportja egy év kemény munkájának eredményeit mutatta be a vezető magyar cégek fejlesztőinek, vezetőinek, adattudósainak: többek között programozásoktató robotharccal, vízilabda-statisztika programmal, zenekarszervező honlappal, városfelfedező kvízjátékkal, és sok más érdekességgel.
A bemutató
A bemutatón minden csapat egy-egy saját pultnál várta a szakértőket. A vendégek két órás időkeretben látogattak el 3-6 standhoz, ahol a csapatok néhány perces demói után kb. 10 perces, kötetlen beszélgetések zajlottak. Ezekben egyrészt a szakértők többet tudhattak meg a projektek céljairól, megvalósításáról és technológiájáról, miközben a gyerekek a prezentációs gyakorlatukat növelhették; másrészt a diákoknak lehetőségük nyílt arra, hogy a vendégek tapasztalataiból minél többet tanuljanak.
A vendégek meghívásánál figyeltünk arra, hogy minél szélesebb körű tapasztalatokkal rendelkezzenek a szakértők, minél többféle megközelítéssel találkozhassanak a csapatok a beszélgetések során, így alakult ki a szakértők csapata:
- Hanák Dávid – az NNG vezető fejlesztője
- Keresztfalvi Tibor – a DACHS Hungary ügyvezetője
- Molnár-Sáska Balázs – a LogMeIn senior fejlesztője
- Ördög-Andrási Judit – az Emarsys senior fejlesztője
- Salánki Ági – a Secret Sauce Partners munkatársa
- Szurdi Miklós – a Sonrisa ügyvezető igazgatója
Ezúton is köszönjük nekik a szakértelmükkel, véleményükkel és idejükkel való támogatást.
A visszajelzések alapján ezek a beszélgetések voltak a legérdekesebbek a csapatok számára, hiszen nem mindennap találkoznak valós tapasztalattal rendelkező emberekkel és a szoftverfejlesztést meghatározó, friss gondolatokkal: volt szó fejlesztői keretrendszerek kiteljesítéséről, a felhasználók által szolgáltatott adatok elemzéséről és monetizálásáról, üzleti meglátásokról és technológiai praktikákról is.
A bemutatóterem ezúttal a LogMeIn budapesti irodájának közösségi tere volt. A LogMeIn nemcsak a csodás helyszínt és az ebédet biztosította, hanem még egy érdekes és inspiráló irodai körtúrával is megjutalmazta az Almásderes csoport diákjait. Ezúton is köszönjük a támogatást Molnár-Sáska Balázsnak és a LogMeInnek.
A program végén a szakértőknek egy órájuk volt arra, hogy zárt ajtók mögött kialakíthassák a véleményüket a projektekről. A tapasztalatok megbeszélése nagyon alapos volt, mutatja ezt, hogy végül majdnem két órát töltöttek az elemzéssel. Ennek köszönhetően mindegyik csapat alapos, részletekbe menő értékelést kapott a munkájáról, hasznos visszajelzésekkel, tanácsokkal, javaslatokkal.
A gyerekek személyre szóló könyveket kaptak a szervezőktől, illetve ajándékokat az NNG-től és a Palantirtól. (A könyvek listáját közzétesszük a blogposzt végén – mindenkinek nagyon ajánljuk ezeket!)
A projektek
A projektek felülmúlták várakozásainkat. A csapatok előzetes ismerete nagyon széles skálán mozgott: volt aki vizuális gyakorlónyelveken kívül még nem programozott, és olyan is, aki már profi mobilappokat készített. Ehhez képest minden csapatnak sikerült érdekes, ötletes prototípusokat készíteni.
- RoboClash: egy programozásoktató weboldal, melyben a játékosok által írt programok harcoló robotokat irányítanak. A csapat már be is indította a versenyt az osztályukban!
- edUit: egy moduláris dokumentumszerkesztő, amely a plugin rendszerén keresztül alkalmas matematikai képletek és kémiai diagramok ábrázolására, sőt, akár dinamikus tartalmak beágyazására is.
- Teremfoglaló app: ez a csapat észrevette, hogy az iskolai teremfoglalások papíros módja nehézkes és sok gondot okoz, ezért készítettek egy erre alkalmas online felületet.
- Dürer programfüzet: a Dürer verseny népszerűségéből adódóan már felmerült az igény egy eseményszervező appra, melyben kereshetőek, elmenthetőek, és frissíthetőek a programok.
- Bajnokságszervező app: egy nagyobb körmérkőzés vagy kieséses verseny lebonyolításához már sok odafigyelés szükséges – a bajnokságszervező app ezt a feladatot teszi könnyebbé.
- Journey Logbook: gyakori utazók (főleg üzleti körökben) gyakran több száz repülőutat tudhatnak maguk mögött. Ez a weboldal a betöltött utazási adatokat ábrázolja térképen és grafikonokon, érdekes statisztikákat közölve az utazóval.
- Band search: zenélnél zenekarban, de nem tudod kivel? Ez a webapp összesorsol olyan zenészeket, akik zenekartársakat keresnek.
- Vízilabda: vízilabda mérkőzéseken előnyt nyújt a csapat számára, hogyha az edző képes specifikusan az ellenfél tulajdonságai alapján felkészíteni a csapatát. Ezen felül hasznosnak bizonyulnak olyan adatok is, amelyek a saját játékosok erősségeit, gyengeségeit mutatják be az edzésterv testreszabása céljából. Ez a mobilapp erre a problémára nyújt megoldást.
- CityQuest: ismerd meg a várost interaktív geo-kvízek segítségével! Ahogy a helyspecifikus kérdéseket követed, úgy járod a várost, miközben még némi helyi tudásra is szert tehetsz.
A projektekről a honlapunkon olvashatsz bővebben.
Tapasztalatok és folytatás
Különleges volt az idei Techtábor, hiszen kísérleti programként funkcionált. Legfontosabb célunk az volt, hogy megismertessük a gyerekekkel a modern szoftverfejlesztést, az önálló alkotás örömét.
Nem volt tapasztaltunk még sem azzal, hogy a matektáborokban használt felfedeztető módszer hogyan alkalmazható technológiai téren, sem arról, hogy mit érdemes tanítani. Külön nehézség, hogy egységes informatika oktatás híján a gyerekek előismereteiben alig volt átfedés.
Mindezek ellenére azt gondoljuk, hogy a tábor sikeres volt: a foglalkozások során a diákok sokat tanultak, új programozási ismereteket, technológiákat ismertek meg, illetve egy projekt megvalósításához szükséges tudásuk is fejlődött (tervezés, projektmenedzsment, dizájn stb.). A táborból mi is sokat tanultunk, sokszor az volt az érzésünk, hogy repülés közben kellett repülőgépet építenünk. Fontos megjegyeznünk, hogy ez csak a gyerekek támogató, türelmes hozzáállásával sikerülhetett.
Az, hogy a táborozók ilyen sokat elértek és ennyire élvezték a programot, számunkra azt mutatja, hogy igenis képesek önálló kreatív gondolkodásra, sőt, igény is van rá, ha ehhez megkapják a megfelelő környezetet. Abban bízunk, hogy ezek a gyerekek már képesek lesznek (és elég bátrak is) saját projektek elindításához is, illetve hogy felnőttként önálló és kreatív munkavégzők lesznek majd.
A programot tehát sikeresnek ítéljük és jövőre folytatjuk, az idei program rengeteg tanulságának felhasználásával.
Vélemények
A zsűriről
“Szerintem minden zsűritagnak voltak rendkívül jó meglátásai. Ami még tetszett, hogy ezek a javaslatok mind a projekt különböző részére irányultak. Valaki a backend fejlesztésére mondott javaslatokat, valaki elmondta, hogy hogyan lehetne még a felhasználói élményen javítani, valakivel a projektbe való további funkciók beépítéséről beszélgettünk.”
“Látszott, hogy tapasztaltak, valódi problémákkal foglalkoznak, szembesültek. Mindegyiküknek volt valami különleges saját ötlete, illetve ajánlata a tapasztalataik alapján.”
Az egész éves munkáról
“Ahhoz képest, hogy honnan indultunk, sokáig eljutottunk. Elejénél még nagyon nehéz volt bármit is csinálni, gyakorlatilag minden új volt, de aztán exponenciálisan növekedett a teljesítményünk. Viszont ahhoz, hogy ténylegesen használható is legyen amit csináltunk, még nagyon sokat kell dolgozni. Összességében szerintem sikeres volt munka volt.”
“Mivel ezen a téren amatőrnek számítottam a tábor elején (és még mindig…), büszke vagyok a csapatommal arra, amit elértünk. Sajnos túl sok időt töltöttünk a design-nal, ami engem nem annyira érdekel, és kevesebbet az egésznek a magjával, az algoritmussal. Ezt a jövőben szeretnénk elkészíteni.”
Mit tanultál a tábor alatt?
“A tervezés fontossága; a megvalósításhoz szükséges idő több mint aminek tűnik.”
“Gyakorlatilag az összes kis előadás sok új, érdekes, és hasznos dolgot mondott.”
“Projekt tervezése (a brainstormingtól a tervezésen át a végtermékig), adatbáziskezelés.”
“Webfejlesztés – nagyon sokat tanultam arról, hogy hogyan kell egy weblapot, szervert megcsinálni, és szerintem ez egy tényleg hasznos dolog. GitHub – Egyáltalán nem tudtam a tábor elején, hogy létezik ilyen, így viszont már sokkal könnyebb lesz csapatban dolgozni egy nagyobb projekten.”
Könyvlista
A csapatok a program végén személyre szóló könyveket kaptak a szervezőktől – mindenkinek nagyon ajánljuk ezeket!
Peter Thiel: Nulláról az egyre
Peter Thiel a világ egyik legsikeresebb tech üzletembere, többek között a Paypal alapítója és a Facebook korai befektetője. “Kontrariánus”, azaz a tipikus véleményekkel szembemenő nézeteiről híres. Ha az ember nem is ért vele mindenben egyet, a gondolkodásmódja mindenképpen lenyűgöző és tanulságos. Könyvének egyik fő motívuma pont az, hogy a legnehezebb lépés valamit legelőször kitalálni, azaz “nulláról az egyre” lépni.
Mérő László: A csodák logikája
A világban történő rendkívüli események teljesen véletlenszerűnek tűnnek – azonban ezek között is több fajta “véletlen” létezik. Hogyan alakulnak ki annyira kiemelkedően gazdag cégek? Mitől vannak különleges zsenik? Hogyan magyarázhatóak meg sztatisztikus szempontból? Ebben a könyvben egy érdekes elméletet kapunk erre a jelenségre.
Andy Weir: A marsi
“A marsi” egy izgalmas és tudományosan is érdekes történet egy a Marson rekedt asztronautáról és annak kimeríthetetlen életerejéről.
Daryl Gregory: Afterparty
A technológia nem mindig előrefelé lendíti a társadalmat… Hogy nézhet ki egy olyan világ, melyben mindenki otthon, házilag tud “designer drogokat” nyomtatni? És mi lehet ezek közül a legveszélyesebb? Egy új drogtól a szedők úgy érzik, mintha a gondviselés velük lenne – ám ennek meglepő negatív hatásai lehetnek…
Csányi Vilmos: Ő, ott bent
Sok szó esik manapság a mesterséges intelligenciáról, főleg disztópikus kontextusban, azonban általában programozóktól, és nem szociológához értőktől hallani róla. Ebben a regényben Csányi Vilmos humánetológus vázol fel egy jövőképet, melyben a mesterséges intelligencia nem eltörli az emberiséget, hanem kiegészíti azt. A könyv sokat elárul az emberi természetről és a társadalomról. A projekted egy hasonló elvet testesít meg: hogyan bővítsük az emberi képességeket és megértést azáltal, hogy a csak gépeknek értelmezhető adathalmazt emberek számára is könnyen felfoghatóvá tesszük.
Patrick Ness: Soha nincs vége
A technológia utópiát és disztópiát is hozhat a világba – ezt szociálisan is érzékeny emberek tudják jó irányba befolyásolni. Ehhez lankadatlan türelemre és hajtóerőre van szükség – ami viszont minden emberben ott lakozik, ahogy kiderül e könyvből is. Ahogy az eredeti angol cím is mondja: there’s always something More Than This.
Eric Berne: Emberi Játszmák
A jó technológiai megoldások az emberi viselkedés megértésén alapszanak. Ez a könyv egy érdekes nézőpontban mutatja be az emberi interakciókat.
Dan Ariely: Az őszinte igazság a hazugságról
Az emberi viselkedés irracionalitásának a legfrissebb kutatási területe az úgynevezett “behavioural economics”, melynek Dan Ariely az egyik legfontosabb mai alakja. Nemcsak tudományosan precíz, hanem elképesztően izgalmas is. Minden könyvét nagyon ajánljuk!