A Gondolkodás Öröme Alapítvány

Techtábor bemutatók a LogMeInnél – záróalkalom

Június 6-án a Techtábor Almásderes csoportja egy év kemény munkájának eredményeit mutatta be a vezető magyar cégek fejlesztőinek, vezetőinek, adattudósainak: többek között programozásoktató robotharccalvízilabda-statisztika programmalzenekarszervező honlappalvárosfelfedező kvízjátékkalés sok más érdekességgel.

DSC_6003

A bemutató

A bemutatón minden csapat egy-egy saját pultnál várta a szakértőket. A vendégek két órás időkeretben látogattak el 3-6 standhoz, ahol a csapatok néhány perces demói után kb. 10 perces, kötetlen beszélgetések zajlottak. Ezekben egyrészt a szakértők többet tudhattak meg a projektek céljairól, megvalósításáról és technológiájáról, miközben a gyerekek a prezentációs gyakorlatukat növelhették; másrészt a diákoknak lehetőségük nyílt arra, hogy a vendégek tapasztalataiból minél többet tanuljanak.

DSC_6046

A vendégek meghívásánál figyeltünk arra, hogy minél szélesebb körű tapasztalatokkal rendelkezzenek a szakértők, minél többféle megközelítéssel találkozhassanak a csapatok a beszélgetések során, így alakult ki a szakértők csapata:

  • Hanák Dávid – az NNG vezető fejlesztője
  • Keresztfalvi Tibor – a DACHS Hungary ügyvezetője
  • Molnár-Sáska Balázs – a LogMeIn senior fejlesztője
  • Ördög-Andrási Judit – az Emarsys senior fejlesztője
  • Salánki Ági – a Secret Sauce Partners munkatársa
  • Szurdi Miklós – a Sonrisa ügyvezető igazgatója

Ezúton is köszönjük nekik a szakértelmükkel, véleményükkel és idejükkel való támogatást.

DSC_6019

A visszajelzések alapján ezek a beszélgetések voltak a legérdekesebbek a csapatok számára, hiszen nem mindennap találkoznak valós tapasztalattal rendelkező emberekkel és a szoftverfejlesztést meghatározó, friss gondolatokkal:  volt szó fejlesztői keretrendszerek kiteljesítéséről, a felhasználók által szolgáltatott adatok elemzéséről és monetizálásáról, üzleti meglátásokról és technológiai praktikákról is.

DSC_6065

A bemutatóterem ezúttal a LogMeIn budapesti irodájának közösségi tere volt. A LogMeIn nemcsak a csodás helyszínt és az ebédet biztosította, hanem még egy érdekes és inspiráló irodai körtúrával is megjutalmazta az Almásderes csoport diákjait. Ezúton is köszönjük a támogatást Molnár-Sáska Balázsnak és a LogMeInnek.

DSC_5979

A program végén a szakértőknek egy órájuk volt arra, hogy zárt ajtók mögött kialakíthassák a véleményüket a projektekről. A tapasztalatok megbeszélése nagyon alapos volt, mutatja ezt, hogy végül majdnem két órát töltöttek az elemzéssel. Ennek köszönhetően mindegyik csapat alapos, részletekbe menő értékelést kapott a munkájáról, hasznos visszajelzésekkel, tanácsokkal, javaslatokkal.

DSC_6097

A gyerekek személyre szóló könyveket kaptak a szervezőktől, illetve ajándékokat az NNG-től és a Palantirtól. (A könyvek listáját közzétesszük a blogposzt végén – mindenkinek nagyon ajánljuk ezeket!)

DSC_6114

A projektek

A projektek felülmúlták várakozásainkat. A csapatok előzetes ismerete nagyon széles skálán mozgott: volt aki vizuális gyakorlónyelveken kívül még nem programozott, és olyan is, aki már profi mobilappokat készített. Ehhez képest minden csapatnak sikerült érdekes, ötletes prototípusokat készíteni.

DSC_6070

  • RoboClash: egy programozásoktató weboldal, melyben a játékosok által írt programok harcoló robotokat irányítanak. A csapat már be is indította a versenyt az osztályukban!
  • edUit: egy moduláris dokumentumszerkesztő, amely a plugin rendszerén keresztül alkalmas matematikai képletek és kémiai diagramok ábrázolására, sőt, akár dinamikus tartalmak beágyazására is.
  • Teremfoglaló app: ez a csapat észrevette, hogy az iskolai teremfoglalások papíros módja nehézkes és sok gondot okoz, ezért készítettek egy erre alkalmas online felületet.
  • Dürer programfüzet: a Dürer verseny népszerűségéből adódóan már felmerült az igény egy eseményszervező appra, melyben kereshetőek, elmenthetőek, és frissíthetőek a programok.
  • Bajnokságszervező app: egy nagyobb körmérkőzés vagy kieséses verseny lebonyolításához már sok odafigyelés szükséges – a bajnokságszervező app ezt a feladatot teszi könnyebbé.
  • Journey Logbook: gyakori utazók (főleg üzleti körökben) gyakran több száz repülőutat tudhatnak maguk mögött. Ez a weboldal a betöltött utazási adatokat ábrázolja térképen és grafikonokon, érdekes statisztikákat közölve az utazóval.
  • Band search: zenélnél zenekarban, de nem tudod kivel? Ez a webapp összesorsol olyan zenészeket, akik zenekartársakat keresnek.
  • Vízilabda: vízilabda mérkőzéseken előnyt nyújt a csapat számára, hogyha az edző képes specifikusan az ellenfél tulajdonságai alapján felkészíteni a csapatát. Ezen felül hasznosnak bizonyulnak olyan adatok is, amelyek a saját játékosok erősségeit, gyengeségeit mutatják be az edzésterv testreszabása céljából. Ez a mobilapp erre a problémára nyújt megoldást.
  • CityQuest: ismerd meg a várost interaktív geo-kvízek segítségével! Ahogy a helyspecifikus kérdéseket követed, úgy járod a várost, miközben még némi helyi tudásra is szert tehetsz.

A projektekről a honlapunkon olvashatsz bővebben.

DSC_6071

Tapasztalatok és folytatás

Különleges volt az idei Techtábor, hiszen kísérleti programként funkcionált. Legfontosabb célunk az volt, hogy megismertessük a gyerekekkel a modern szoftverfejlesztést, az önálló alkotás örömét.

Nem volt tapasztaltunk még sem azzal, hogy a matektáborokban használt felfedeztető módszer hogyan alkalmazható technológiai téren, sem arról, hogy mit érdemes tanítani. Külön nehézség, hogy egységes informatika oktatás híján a gyerekek előismereteiben alig volt átfedés.

DSC_6058

Mindezek ellenére azt gondoljuk, hogy a tábor sikeres volt: a foglalkozások során a diákok sokat tanultak, új programozási ismereteket, technológiákat ismertek meg, illetve egy projekt megvalósításához szükséges tudásuk is fejlődött (tervezés, projektmenedzsment, dizájn stb.). A táborból mi is sokat tanultunk, sokszor az volt az érzésünk, hogy repülés közben kellett repülőgépet építenünk. Fontos megjegyeznünk, hogy ez csak a gyerekek támogató, türelmes hozzáállásával sikerülhetett.

DSC_6103

Az, hogy a táborozók ilyen sokat elértek és ennyire élvezték a programot, számunkra azt mutatja, hogy igenis képesek önálló kreatív gondolkodásra, sőt, igény is van rá, ha ehhez megkapják a megfelelő környezetet. Abban bízunk, hogy ezek a gyerekek már képesek lesznek (és elég bátrak is) saját projektek elindításához is, illetve hogy felnőttként önálló és kreatív munkavégzők lesznek majd.

A programot tehát sikeresnek ítéljük és jövőre folytatjuk, az idei program rengeteg tanulságának felhasználásával.

DSC_6016

Vélemények

A zsűriről

“Szerintem minden zsűritagnak voltak rendkívül jó meglátásai. Ami még tetszett, hogy ezek a javaslatok mind a projekt különböző részére irányultak. Valaki a backend fejlesztésére mondott javaslatokat, valaki elmondta, hogy hogyan lehetne még a felhasználói élményen javítani, valakivel a projektbe való további funkciók beépítéséről beszélgettünk.”

“Látszott, hogy tapasztaltak, valódi problémákkal foglalkoznak, szembesültek. Mindegyiküknek volt valami különleges saját ötlete, illetve ajánlata a tapasztalataik alapján.”

DSC_5991

Az egész éves munkáról

“Ahhoz képest, hogy honnan indultunk, sokáig eljutottunk. Elejénél még nagyon nehéz volt bármit is csinálni, gyakorlatilag minden új volt, de aztán exponenciálisan növekedett a teljesítményünk. Viszont ahhoz, hogy ténylegesen használható is legyen amit csináltunk, még nagyon sokat kell dolgozni. Összességében szerintem sikeres volt munka volt.”

“Mivel ezen a téren amatőrnek számítottam a tábor elején (és még mindig…), büszke vagyok a csapatommal arra, amit elértünk. Sajnos túl sok időt töltöttünk a design-nal, ami engem nem annyira érdekel, és kevesebbet az egésznek a magjával, az algoritmussal. Ezt a jövőben szeretnénk elkészíteni.”

DSC_6023

Mit tanultál a tábor alatt?

“A tervezés fontossága; a megvalósításhoz szükséges idő több mint aminek tűnik.”

“Gyakorlatilag az összes kis előadás sok új, érdekes, és hasznos dolgot mondott.”

“Projekt tervezése (a brainstormingtól a tervezésen át a végtermékig), adatbáziskezelés.”

“Webfejlesztés – nagyon sokat tanultam arról, hogy hogyan kell egy weblapot, szervert megcsinálni, és szerintem ez egy tényleg hasznos dolog. GitHub – Egyáltalán nem tudtam a tábor elején, hogy létezik ilyen, így viszont már sokkal könnyebb lesz csapatban dolgozni egy nagyobb projekten.”

DSC_6060

Könyvlista

A csapatok a program végén személyre szóló könyveket kaptak a szervezőktől – mindenkinek nagyon ajánljuk ezeket!

Peter Thiel: Nulláról az egyre

Peter Thiel a világ egyik legsikeresebb tech üzletembere, többek között a Paypal alapítója és a Facebook korai befektetője. “Kontrariánus”, azaz a tipikus véleményekkel szembemenő nézeteiről híres. Ha az ember nem is ért vele mindenben egyet, a gondolkodásmódja mindenképpen lenyűgöző és tanulságos. Könyvének egyik fő motívuma pont az, hogy a legnehezebb lépés valamit legelőször kitalálni, azaz “nulláról az egyre” lépni.

Mérő László: A csodák logikája

A világban történő rendkívüli események teljesen véletlenszerűnek tűnnek – azonban ezek között is több fajta “véletlen” létezik. Hogyan alakulnak ki annyira kiemelkedően gazdag cégek? Mitől vannak különleges zsenik? Hogyan magyarázhatóak meg sztatisztikus szempontból? Ebben a könyvben egy érdekes elméletet kapunk erre a jelenségre.

Andy Weir: A marsi

“A marsi” egy izgalmas és tudományosan is érdekes történet egy a Marson rekedt asztronautáról és annak kimeríthetetlen életerejéről.

Daryl Gregory: Afterparty

A technológia nem mindig előrefelé lendíti a társadalmat… Hogy nézhet ki egy olyan világ, melyben mindenki otthon, házilag tud “designer drogokat” nyomtatni? És mi lehet ezek közül a legveszélyesebb? Egy új drogtól a szedők úgy érzik, mintha a gondviselés velük lenne – ám ennek meglepő negatív hatásai lehetnek…

Csányi Vilmos: Ő, ott bent

Sok szó esik manapság a mesterséges intelligenciáról, főleg disztópikus kontextusban, azonban általában programozóktól, és nem szociológához értőktől hallani róla. Ebben a regényben Csányi Vilmos humánetológus vázol fel egy jövőképet, melyben a mesterséges intelligencia nem eltörli az emberiséget, hanem kiegészíti azt. A könyv sokat elárul az emberi természetről és a társadalomról. A projekted egy hasonló elvet testesít meg: hogyan bővítsük az emberi képességeket és megértést azáltal, hogy a csak gépeknek értelmezhető adathalmazt emberek számára is könnyen felfoghatóvá tesszük.

Patrick Ness: Soha nincs vége

A technológia utópiát és disztópiát is hozhat a világba – ezt szociálisan is érzékeny emberek tudják jó irányba befolyásolni. Ehhez lankadatlan türelemre és hajtóerőre van szükség – ami viszont minden emberben ott lakozik, ahogy kiderül e könyvből is. Ahogy az eredeti angol cím is mondja: there’s always something More Than This.

Eric Berne: Emberi Játszmák

A jó technológiai megoldások az emberi viselkedés megértésén alapszanak. Ez a könyv egy érdekes nézőpontban mutatja be az emberi interakciókat.

Dan Ariely: Az őszinte igazság a hazugságról

Az emberi viselkedés irracionalitásának a legfrissebb kutatási területe az úgynevezett “behavioural economics”, melynek Dan Ariely az egyik legfontosabb mai alakja. Nemcsak tudományosan precíz, hanem elképesztően izgalmas is. Minden könyvét nagyon ajánljuk!

DSC_6093