A Gondolkodás Öröme Alapítvány

Rólunk mondták

A Pósa-táborok nagyon sokat jelentettek nekem, bevezettek a matematika legszebb részeibe. Az ott elsajátított gondolkodásmód a mérnöki pályán is hasznomra válik. Sajnálom, hogy nincs mindenkinek lehetősége a Pósa-féle matematikaoktatással megismerkedni.
Ács Judit
Budapest
számítógépes nyelvész
BME
A tábor lehetőséget adott, hogy hasonló emberekkel tölthessek együtt időt, akik mégis különböztek tőlem annyira, hogy a közös munka által együtt tudjunk fejlődni. Jelentette a társaságot, a fejtörést, a harakiri-kardocska pillanatokat, de jelentette a társast, a Catant, a maffiázást is.
Agócs István
Budapest
Rendszerszervező, projekt team-leader
Allianz
Nehezemre esik pontosan leírni, hogy mit a legfontosabb, amit a Lajos-féle táborok adtak nekem: a felszín alatt rejtőző összefüggések tudatos keresése, a matematika fenségességére való szakadatlan rácsodálkozás, valamint a precíz, gondosan felépített gondolatmenetek megalkotása mind innen jöttek.

A legfontosabb ajándék mégis talán a szemlélet, mely szerint minden egyes probléma – forduljon elő akár az élet bármely területén – csak arra vár, hogy az ember megoldást találjon rá. S ha van rá mód, hát minél elegánsabbat 🙂

Aujeszky Tamás
New York City (USA)/ Abu Dhabi (Egyesült Arab Emirátusok)
PhD hallgató
New York University / New York University Abu Dhabi
Imádtam a Pósa-táborokat, mindig alig vártam a következő alkalmat! A feladatok nagy gonddal voltak összeállítva, mindenkinek sikerélményt jelentett a töprengés rajtuk, és lépésről lépésre, többnyire önállóan vagy kis csoportokban gondolkodva fedezhettünk fel egy-egy témakört.
A feladatok szépségét az adta, hogy általában semmilyen előismertre nem volt szükség a megoldásukhoz, mégis kihívást jelentettek, gyakran valamilyen számomra addig ismeretlen jelenségre mutattak rá. Nagyon szerettem az esti társasjátékozásokat is, ez sem maradhat ki a felsorolásból.
Bérczi-Kovács Erika
Budapest
tanársegéd
ELTE TTK Operációkutatási Tanszék
A táborokról csak remek emlékek jutnak eszembe… érdekes feladatok, izgalmas megbeszélések, látványos összefüggések látszólag különböző dolgok között, kitűnő társaság, jókedv, játék, munka és kikapcsolódás.

Rengeteg olyan ismeretet szereztem, amelyeket a táborok nélkül sokkal később és csak jóval nagyobb erőfeszítés árán sikerült volna elsajátítanom, tehát a szakmai műveltségem alapkövei a tábor által szilárdabban támasztják alá a későbbi tanulmányaim során tovább építendő várat.

Remélem egyszer majd én magam is újból a Tapolcsányi utcában találom magam és segíthetem az aktuális táborvezetők dolgát.

Blázsik Zoltán
Budapest
PhD hallgató
ELTE
A táborban lebilincselően izgalmas feladatokkal találkoztam. Megtapasztalhattam milyen nagy kaland matekfeladatokon töprengeni.
Bóra Eszter
Budapest
alkalmazott matematikus, pszichológus
A táborban rengeteget fejődött a gondolkodásom. A mai napig emlékszem a játékokra és feladatokra. Pósa Lajos rendkívül kedves és figyelmes volt hozzánk. Mindig odafigyelt személyesen is a gyerekekre. A mai napig büszkén mesélem,hogy részt vehettem a táborban,és csupa szép emlékem van a táborról.
Bradák Tímea
Budapest
matematikatanár
Közgazdasági Politechnikum Alternatív Gimnázium és Szakközépiskola
A táboroknak kulcsszerepe volt abban, hogy matematikus lettem, és ezt azóta is egy nagyon jó döntésnek tartom. A táborokban annyira jól éreztem magam, hogy rendszeresen már a tábor utáni héten a következő tábort vártam. Nem utolsó sorban hálás vagyok, mert több fontos ismeretségem, kapcsolatom is a táborok által vált lehetségessé.
Czeller Ildikó
Budapest
matematikus
A Pósa-táborok a precízen előkészített kreatív, elgondolkodtató, és egyben izgalmas feladványaikkal egy olyan problémamegoldó képességet alapoztak meg számomra, amelynek azóta is rendszeresen hasznát veszem mind a matematika, mind az informatika területén. A Lajos által használt módszertan és a rengeteg odafigyelés, amely által minden csoport, és azon belül is minden diák a megfelelő tempóban találkozhatott a feladványokkal, olyan módon fejleszti az egyéni gondolkodást és feladat-megoldási készséget, amelyet a hagyományos gimnáziumi szemlélettel megközelíteni sem lehet.
A táborok mindig remek hangulatban teltek, és a matematika oktatása mellett a közösségépítő és -megtartó funkciójuk is kiemelkedő volt, középiskolai éveim meghatározó emlékeként tekintek vissza rájuk.
Cserép Máté
Budapest
PhD hallgató
ELTE
Gyerekszemmel izgalmas játékos matektáborozásnak éltem meg, utólag visszanézve pedig ez egy világszinten is egyedülálló, profin felépített tehetséggondozó program. A magyar matematikai tehetséggondozás fontos bástyája.
Csóka Endre
Budapest
research fellow
University of Warwick
Számomra a legmegdöbbentőbb felfedezés évekkel a táborok után született, amikor rájöttem, hogy mennyire maradandót és fontosat adtak a táborok: a matematikáról való egyedi nézőpontot, egy tisztább, önreflexióra képes gondolkodásmódot, és emberi kvalitásokat is. Ezeket táborosként alig fogtam fel, és csak most értékelem igazán.
És ez a fejlődés a mai napig, segítőként, majd táborvezetőként is tart.
Danka Miklós
London, Egyesült Királyság
szoftvermérnök
Palantir Technologies
Nagyon sokat köszönhetek a Pósa-tábornak. Megismertetett az együttgondolkodás szépségével, tágította a matematikai ismereteimet, és új nézőpontokkal is bővítette azokat. Számos fontos emberi kapcsolattal és jó élménnyel is gazdagabb lettem a táborok folyamán.
Dudás-Marx László
Budapest
szoftverfejlesztő
EPAM Systems
A Pósa-táborok legfontosabb üzenete számomra az volt, hogy Lajos nagyon komolyan vette a gyerekeket, mind a matematika feladatok, mind a többi program tekintetében. Ezt a szüleim is így csinálták, nyilván ezért tudott rám ez nagyon erősen hatni, és ezt azóta is igyekszem sok helyen alkalmazni – amikor tanítottam, akkor is nagy hasznát vettem, és a gyerekeimmel való kapcsolatomat is igyekszem ilyen szellemben szervezni.

A táborban sok programot vagy matek feladatot együtt beszéltünk meg, az egyik kedvencem a Mit-csináljunk-ügyi-konferenciák voltak. Nekem nagyon új élmény volt, hogy egyszerre találkoztam sok olyan velem egykorú gyerekkel, akikkel lehetett matematikáról és más értelmes dolgokról beszélgetni, vagy éppen társasjátékozni.”

Faragó Gergely
Budapest
pénzügyi informatikus
Én a táborozások közepén, körülbelül a hatodik alkalommal csöppentem egy, már akkor összeszokott társaságba egy ismerős révén. Több matektáborban részt vettem előtte, de a Pósa-tábor egyikhez sem hasonlítható. A nem kötött órarend, a színhely, de még a társaság is egy új világ volt számomra, ami eleinte szokatlan volt, de későbbiekben nemcsak hogy megszoktam, de meg is szerettem. A különböző feladatok még mind a mai napig előjönnek, és a táborból származik a kedvenc példám is (hány billentyűre van szüksége a titkárnőnek, hogy akármilyen számsorozatot le tudjon írni). Viszont nem csak ezek nyújtottak felejthetetlen élményeket: számomra a szabadidős programok -például a fejszámoló zenész művész úr előadása, aki a zongora billentyűivel szinte mindent kiszámolt-, a különböző játékok, de még a “”Kis csokiszerző Nagy csapatverseny”” is olyan emlékek, amiket valószínűleg sosem fogok elfelejteni. Az idegenszavas játékot és a “”Hány szóval tudod elmagyarázni a csapattársaidnak, melyik irodalmi műről van szó?”” játékot még ma is játsszuk a barátaimmal, és nagy sikereket arat.
A tábor nekem nemcsak a gondolkodásomat fejlesztette, hanem olyan élményeket adott, amiknek azóta is sok mindent köszönhetek (például az egyetemi kapcsolataim is az ott szerzett barátságokon alapulnak). Amióta Budapesten élek, azóta többször mentem el az óvoda előtt, és ilyenkor mindig mosolyt csaltak az arcomra a felidézett képek!
Bónuszként pedig: lányként kivételesnek érezhettem magam mindig 🙂
Fónagy Fanni
Budapest
alkalmazott matematikus
Akkor ez a Nagy Felfedezések tábora volt. Egyértelműen ezek az érzések dominálnak, ahogy egy trükkös feladat előtt állunk és ostromoljuk, ahogy a tanteremben egyszercsak egészen meglepő állítások születnek meg, és ahogy igazán jól eltalált társasjátékokkal játszunk.
Azóta ezt már olyan szemmel is látom, hogy milyen jól tervezett környezetben ismerkedhettünk meg a kutatás folyamatával.
Gerencsér Balázs
Belgium
poszdoktori kutató
Université catholique de Louvain
Bár távoli galaxisokból érkező űrlényeknek (még) nem kell elmagyaráznunk a Nap-Föld távolságot, biztos vagyok benne, hogy (még mindig) megbirkóznék a feladattal. Ahogy abban is biztos vagyok, hogy az itt szerzett élmények és tapasztalatok miatt csinálom a mindennapjaimban azt, amit szeretek.
Golda Bence
Budapest
co-founder
Cursor Insight
Én abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy a Pósa-táborok mellett nagyon hasonló szellemiségben Juhász Peti heti rendszerességgel szakkört is tartott középiskolámban hat éven keresztül. A táborok és a szakkörök gimnáziumi éveimet alapvetően meghatározó események voltak, melyeket felfokozott izgalommal vártam minden alkalommal. Kalandorok voltunk, akiktől az újabb és újabb feladatok incselkedve várták, hogy fogást találjunk rajtuk. A hosszú éveken átívelő építkezés és a váratlan összefüggések olyan gyönyörűséggel töltöttek el, ami számomra a matematikát a művészetekhez tette hasonlóvá. A sok évnyi közös élménynek pedig hosszú távú ismeretségeket, barátságokat köszönhetek. Mindezek miatt ma is, ha néhány dolgot kéne magamról mondani, biztosan köztük lenne, hogy Pósa-berkekben nevelkedtem.

A táborok és a szakkörök a matematika tanításával kapcsolatos inspirációval is elláttak. Azt gondolom, hogy a matematika tanulásának csak kis részben kell legyen célja konkrét módszerek megértése, ennél sokkal fontosabb egyfajta gondolkodásmód megszerettetése és fejlesztése. Matektáboros élményeim táplálják azt a meggyőződésemet, hogy ez egy megvalósítható cél. Lehet úgy matematikát tanítani, hogy az a legtöbb ember – és nem csak az úgymond tehetségesek – számára ne az állandó gyomorgörcsöt, hanem a gondolkodás örömét jelentse.

Gosztonyi Balázs
Budapest
kutató programozó
A táborok nagyon jó hangulatban teltek, sok érdekes matematikai problémát kaptunk. Sajnos a vége fele nekem már kicsit nehezek voltak a feladatok, de lehet hogy az volt a gond hogy inkább a csajozáson járt az eszem. Az egyetemen aztán visszataláltam a matematikához (is).
Gyenge Ádám
Vancouver, Kanada
postdoctoral researcher
University of British Columbia
A táborok előtt csak sejtettem, hogy szeretem a matematikát, de ott sikerült életre szóló kapcsolatba kerülnöm vele. Ez a mai napig rendszeresen visszaköszön munkám során. A különféle logikai feladványok, fejtörők azóta is kedvelt hobbijaim közé tartoznak. Külön kedves emlékem a “Most mutasd meg” játék itt megismert, időre licitálós változata, amit ugyan ritkán, de néha még most is játszom, ha társaságban vagyok. Aztán persze van néhány ember, akivel a táborokban ismerkedtem meg, és ha lazán is, de azóta is tartjuk a kapcsolatot. És nem utolsósorban, ha matekos beállítottságú emberrel találkozom, általában elég a “Lajos-tábort” csak megemlíteni, máris megvan a közös nevező.
Hanák Dávid
Budapest
szoftverfejlesztő
NNG Kft.
Rengeteget jelent nekem ez a tábor és nagyon örülök hogy részt vehettem benne. Egyrészről a tábori emlékeknek és barátoknak felbecsülhetetlen az értéke de a tábor a gondolkodásmódomat is megváltoztatta mind a matematikárol mindpedig az élet dolgairol. Ezen kívül elképesztő mennyisegű barkochbatörténetet tudok.
Havasi Márton
Budapest
gyakornok
Facenook Inc.
Sok év elteltével, az egyetemen szinte minden héten előjön valami olyan téma, amiről már korábban hallottam Lajostól.
Hegedűs Tamás László
Budapest
szoftverfejlesztő
Tresorit
Minden alkalmat nagy élvezettel gondolkodtam végig, kedvenceim a csokoládéval jutalmazott , kihívást jelentő feladatok voltak. A matematikai feladatok melletti egyéb programok (szombat esti meghívott vendégek, társasjátékok, lefekvés előtti barkochba-történetek) kellemes kikapcsolódást nyújtottak, és nagyon jó volt találkozni az ország egyéb területén élő, hasonló gondolkodású társakkal, barátokkal.
Horváth Gábor
Debrecen
egyetemi docens
Debreceni Egyetem
Jó volt! A matek. A kompetitív része is (tudom, Lajos mindig mondta, hogy itt mindenki jó, de akkor is). Zseniális feladatok. A társaság. Rengeteget társasjátékoztunk, matekon kívül is jót szórakoztunk. Tandem-sakkoztunk sokat. A vendégelőadók is. Mindig volt vendég valami teljesen más tudományból, tök jó volt betekinteni az ő világukba is.

A feladatmegoldás jó móka, ráadásul Lajos nagyon ért hozzá, hogyan kell tálalni. Úgy érzem, gazdagabb lettem általa.

Horváth Illés
Budapest
kutató
MTA-BME Informatikai Rendszerek Kutatócsoport
Sok szép matematikai gondolattal találkoztunk a táborok során, amelyek azóta is gyakran visszaköszönnek. Nagyszerű élmény újra és újra ráismerni valamire, mindig kicsit másképp, egyre jobban érezve egy ötlet erejét, alkalmazhatóságát.

A táborokban azonban nemcsak matematikával foglalkoztunk. Délutánonként beszélgettünk, társasoztunk. Esténként általában egy nagy közösségi játékot játszottunk, vagy pedig Lajos által meghívott tábori vendégek (kutatók, tanárok, érdekes emberek) kötetlen előadásait hallgattuk.

Mindegyik hétvége alkalmával tanultam valami újat. És ami legalább ennyire lényeges: barátokat és életre szóló élményt szereztem. Nagyon fontos lenne, hogy minél több gyereknek legyen lehetősége részt venni hasonló táborokban!

Huszár Kristóf
Bécs, Ausztria
PhD hallgató
IST Austria
A táborral kapcsolatban csupa szép emléket őrzök. Bár én az utolsó két táborban már nem vettem részt, az előtte lefolyt évek minden táborát hetekkel előre vártam. Szerettem a társaságot, az ifiket, a feladatokat, szerettem az éjszakába (na jó, nem az éjszakába, de késő estébe) nyúló Catan partykat az ifikkel, az őrjátékot a kertben. A táborban töltött hétvége után általában fáradtan, de büszkén tértem vissza az iskolai életbe. Mindig fáztam, szerintem nagyon hideg van a Tapolcsányi úton. Viszont még mindig odatalálnék, ami nálam hatalmas teljesítmény 🙂
Jakucs Rita
Budapest
gyógypedagógus

Fejtörés. Sokak számára kellemetlenül hangozthat, de a Pósa-táborosok tudják mekkora élmény. Legelés. Ez már külsősöknek furcsább kifejezés, azt jelenti, amikor a táborvezetők körbejárnak és begyűjtik a született megoldásokat. Ha valami még hiányos, arra rákérdeznek, rámutatnak, de nem adnak tippeket. A cél, hogy minél több dologra jöjjünk rá magunk, megtapasztaljuk és megszeressük ezt a folyamatot. Mesés feladatok, minőségi játékok, új barátok közepette. Szerintem egy életre meghatározó élmény!
Jankó András
Budapest
szoftverfejlesztő
IntelliFactory
A táborok mindig nagy élményt nyújtottak, jó volt egy hétvégét a Tapolcsányi utcában tölteni, és matekozni, meg társasjátékozni. A csoporttársak között jó barátokat találtam. Nagyon jól fejlesztette a gondolkodást, ami matekversenyeken és az egyetemen jól jött.
Jankó Zsuzsanna
Budapest
tudományos segédmunkatárs
ELTE TTK Operációkutatási Tanszék
A Pósa táborban részt venni már akkori fejjel is különleges volt: az egyedülálló módszertan, a csoportos foglalkozások, a sokoldalú, sokféle résztvevők miatt, akiket a matematika nehezen leírható de egy bizonyos szeretete és vonzalma kötött össze, és a gondolkodás és az aha élmények felfokozott jelenléte miatt.

Amit viszont nem gondoltam volna: a mai napig jelen vannak és újra meg újra felbukkannak gondolatmenetek, levezetések, összefüggések amikre mondjuk Lajos a tábor végén világított rá, amikor a sok megoldott probléma és feladat összeállt egy egysséges témakörré. Épp így jelen vannak vagy újra meg újra felbukkannak a táborban megismert emberek, mint ex vagy jövőbeli kollegák, osztálytársak, jóbarátok és ismerősök, focis társak. Matematikusok, fizikusok, pénzügyi szakemberek, művészek: ott vannak mindenütt, és az életem alakulásában meghatározó szerepet játszanak. A táborba meghívott “vendégelőadók” is mély nyomott hagytak, mai napig emlékszem Csányi Vilmos gondolataira, logikus levezetésére, amiből azóta világhírű kutatási eredmények születtek. Legjobban mégis az az érdekes , hogy egy Pósa-táboros gondolatmenetet magyarázok a kollegámnak, vagy éppen Pósa feladatokat, vagy azok “klónjait” adjuk fel egymásnak a munkahelyen, vagy egy sörözőben….

Koncz Imre
Budapest
pénzügyi kutató, modellező
Falkstenen AB
A kilencvenes évek elején hívott meg Pósa Lajos először egy hétvégi táborába, melyet aztán még számos későbbi alkalom követett. Az összejövetelek jó hangulatban teltek, a matematika foglalkozások mellett bőven volt szabadidő, illetve rendszeresen voltak meghívott vendégek. Az egyes alkalmak általában egy-egy téma köré épültek, de a foglalkozásokat nem lehet hagyományos tanórákhoz hasonlítani, sokkal inkább közös gondolkodások voltak, melyek során hol több, hol kevesebb rávezetéssel magunknak kellett felfedeznünk a matematika egy-egy érdekes területének logikus felépítését. Kutatóként kiválóan tudom hasznosítani ezt a fajta gondolkodást, mellyel Lajos már középiskolás koromban megismertetett. Mindenkinek így kéne tanulnia a matematikát, önállóan felfedezve a benne rejlő mély összefüggéseket és ezek szépségét.
Katz Sándor
Budapest
tanszékvezető egyetemi tanár
ELTE TTK Elméleti Fizikai Tanszék
Lajos megmutatta, hogyan lehet a matematikát szórakoztatóan tanítani. A módszereivel egy gondolkodásmódot is átadott, ami még a matematika tudásnál is fontosabb.
Kassay Gábor
Budapest
tervező mérnök
UVATERV Zrt.
Akkoriban a Pósa táborok elsősorban az érdekes feladatokat, a társas partikat, meg persze a logisztorikat jelentette. Most viszont elmondhatom, hogy egy olyan szemlélet kaptam tőlük, amit sikerrel lehet kamatoztatni mind a kutatásaimban, mind pedig a nagybetűs életben, ha épp egy új problémával találja szemben magát az ember.
Köszönöm a táborokat, és remélem, minél többen tudnak hasonló élményekkel gyarapodni!
Keszthelyi Dániel
Oslo, Norvégia
PhD hallgató
University of Oslo
Nagy matematikai élmény volt, bár ezt gimnazistaként még kevésbé tudtam értékelni, nagyobb fejjel ezt még szebbnek találom. Viszont gimnazistaként is nagyon eltalált a pedagógiai élmény, a módszertan működésének megtapasztalása magamon. Persze nehéz ezt kijelenteni, de valószínűleg a táborozás nem független attól, hogy szeretnék később tanítani.
Kiss Mátyás
Budapest
alkalmazott matematikus
A különböző táborok (nyári) táborok, amelyek közül bár nem mindegyik viselte Lajos bácsi nevét végigkísérte a gimnáziumi éve(in)ket. Az egyik legjobb, és legközvetlenebb módja volt annak, hogy játszva mélyítse el az ember a matematikai gondolkodásmódot, amelynek azóta is nap mint nap hasznát veszem az életben és a munkában. Remélhetőleg még hosszú-hosszú ideig sok diák részesülhet majd ezekben az élményekben.
Kiss-Tóth Christian
Budapest
tanársegéd
Széchenyi István Egyetem (Győr)
A táborok nagyon sokat jelentettek, amiért sok köszönettel tartozom Lajosnak. A gondolkodásmódom, matematikai kreativitásom sokat fejlődött. Mivel az itteni szemlélet sok mindenben eltért az iskolaitól, jól kiegészítették egymást. Olyat kaptam, amire vidéki diákként máshol nem lett volna esélyem. Inspiráló volt a közeg is. Örültem, hogy hasonló gondolkodású diákok között lehetek, érdekes feladatokkal foglalkozhatok. A táborok hangulata nyugodt és kiegyensúlyozott volt.
Kovács Gergely
Környe
főiskolai docens
Edutus Főiskola
A táborok nagyon élvezetesek voltak, remek volt a közösség, bár szorosabb kapcsolatok inkább csak a szobatársaimmal alakult ki. Mivel nem matematikus vagy informatikus szakon tanultam tovább, az itt megszerzett tudás egy részére nincs feltétlenül szükségem a mindennapi életben, viszont a táborok hatására kialakult szemléletmódnak nagy hasznát vettem.
Kovacsics Balázs
Budapest
járműmérnök
Pósa Lajos hihetetlen hatással van a körülötte lévő emberekre és közösségre, ahol csak megjelenik, az ember azt érzi, hogy kedves emberek között van. Gondolkodásmódja az életről és a matekról áthatja ezeket a táborokat is, amik mindig egy békés pillanatot hoztak az életembe. Egy ilyen környezet remekül alkalmas arra, hogy együtt gondolkodjunk másokkal, új matematikai nézőpontokat ismerjünk meg, és úgy egyáltalán: önfeledten rohangáljunk a matematika játszóterén, miközben fokról-fokra felépítjük magunknak.
Kristóf Panna
Budapest
alkalmazott matematikus
Mai napig emlékszem arra, hogy órákat töltöttem el a feladatokon való töprengéssel. A feladatok nagyon érdekesek voltak, többségükre meg most is emlékszem. Az, hogy Lajossal összehozott az élet, az egyik legjobb dolog, ami valaha történt velem. Jó pár évvel a tábor után, már matematikus szemmel tekintve vissza a tábor anyagára, értettem meg igazán, hogy a táborok anyaga, feladatai milyen logikusan épülnek egymásra. Minden kis építőkocka a helyén van, és ennek is köszönhetjük sokan, hogy megtanultunk gondolkodni.
Mánfay Máté
London, Egyesült Királyság
strategist, associate
Goldman Sachs
A Pósa-táborokban járni tanultunk a gondolkodás útján. Időnként botladoztunk, elestünk, majd újra neki vágtunk. Lajos és felkészült segítői atyai gonddal figyelték lépteinket, de sosem léptek helyettünk. Ez volt az egészben a legfontosabb. Hagyták, hogy magunk fedezzük fel a matematikát. Így végül nem csupán néhány érdekes feladatra kaptunk megoldást, hanem annál lényegesen többet; a gondolkodásban rejlő erőt. Ez úton is hálásan köszönöm Lajosnak és minden „Ifi”-nek az értékes táborokat.
Molnár-Sáska Balázs
Budapest
senior szoftvermérnök
LogMeIn
Nagyon sok hasznos dolgot tanultam a Pósa-táborokban, amit a mai napig tudok kamatoztatni. Itt éreztem meg a gondolkodás örömét, és ezt próbálom én is továbbadni a tanítványaimnak. Nagyon örülök, ha egy-egy okos tanítványomat el tudom juttatni egy szerető Barnamedve [Pósa Lajos] karmai közé. Tudom, hogy jobb helyen már nem is lehetne. Mindent megkap, amire egy gyermeknek szüksége lehet, és nem csak a matematika terén.
Molnár-Sáska Ildikó
Budapest
tanár
Szent István Gimnázium
A táborok folyamára mély élményként, sok szerteágazó területen fejlesztő, életemet meghatározó tényezőként emlékszem vissza.
Vonásaiból csak párat, a számomra legfontosabbakat gyűjteném csokorba:
1) a matematika szépsége: összefüggések, kapcsolódási pontok, kreativitás
2) az egyéni fejlődés támogatása: mindenki, minden csoport a saját tempójában haladhatott, kaphatott még messzebbre vezető kérdéseket, sőt bátorítva volt saját kérdések feltevésére: a felfedezés öröme így mindenki előtt megmaradt
3) közösség: az inspiratív légkör, ami mind a szabadidőben nagyon sokat adott, mind a közös munka örömére is nevelt.
4) Lajos. Személyes varázs, személyes odafigyelés, hatalmas szaktudás és metodika.
Igyekszem magam is tőlem telhetően továbbadni abból valamit, amit kaptam!
Nagy Zoltán Lóránt
Budapest
tudományos segédmunkatárs
MTA-ELTE GAC kutatócsoport
Lajos a gondosan felépített feladat-sorozataival szerintem azt célozta meg, hogy minél több dologra mi magunk jöjjünk rá, és nem csak a trükkös ötletekre, hanem olyasmire is, hogy miért is kell egy új fogalmat bevezetni. Ez jóval mélyebb megértést adott nekünk, mint az iskolai tananyag.

A masszív matekozások mellett még sok más is emlékezetes volt: a társaság, a matekon kívüli előadások, a gyilkosozások, a barkochba-történetek, a zeg-zugos, ódon épület…

Pap Júlia
Budapest
matematikus
ELTE
A táborokban felfedeztem a matematika művészetének néhány gyöngyszemét, és azóta is vadászom rájuk.
Paulin Dániel
Szingapúr
tudományos munkatárs
SNational University of Singapore
A legjobb volt, ami a matekórákon kívül történhetett velem. Azóta is sokat profitálok belőle. Két hete pont a barkochba-történetek kerültek elő a tanáriban, és még emlékeztem majd mindre. Meg az esti tandemsakkozások, amiben legalább voltak sikerélményeim. És mindig visszaemlékszem azokra a feladatokra, amiket kaptunk, hogy hasznosíthatnám mostani munkámban.
Palkó Tamás Attila
Budapest
tanár
Szász Ferenc Kereskedelmi Szakközépiskola
Az alapítvány mind emberileg mind szakmailag kiváló tanárai a felfedeztető módszer segítségével megtanítottak igazán szabadon, kreatívan, eközben pedig célirányosan gondolkozni. Itt a tanulás nem teher, nem dolgozatra való készülés, hanem öröm, ráadásul mindenki más is így érez, így sok hasonló barátot lehet szerezni. A táborozók nem csupán a tanulmányi versenyeken sikeresebbek, hanem az egész életükhöz máshogy állnak hozzá, mivel a matematikának és a tudományoknak a filozófiai és történelmi hátterét is megismerték, a gondolkozni tudástól pedig nemcsak kiváló problémamegoldók lettek, hanem gyakran ők maguk teszik fel a megfelelő kérdéseket.
Papp Roland
Zürich, Svájc
Analyst
Credit Suisse
Meghatározó része volt életemnek a tábor. Társaságot jelentett, továbbá gondolkozásmódom is biztos formálta. Furamód a szombat esti előadásokra jobban emlékszem mint a tartalmi részre. A van törlési szabály, vagy épp a lehúzott víz zene volta biztos megmarad. Persze a végtelen hoteles feladatok is 🙂 Meg a szimultán sakkmeccsek. Meg…
Pesti Gábor
Budapest
senior ethical hacker
Citibank
Igazából csak felnőttként fogtam fel, hogy mennyire különleges az, amit Lajos felépített a táborokban. Gyerekként nagyon élveztem az összejöveteleket és sokat töprengtem a feladatokon. Az egész olyan jól volt felépítve és megszervezve, hogy azt hittem ez a világ legtermészetesebb dolga. Utólag látom csak, hogy világszinten is kivételes a program, ami lehetetlen lenne Lajos kemény munkája és egyedülálló tapasztalata nélkül.

Nagyon sokat kaptam a táboroktól, és amikor tanítok (akár egyetemistákat, akár fiatalabbakat), igyekszem ebből visszaadni. Köszönök mindent, és remélem, hogy sok-sok fiatalnak lesz még szerencséje táborokkal felnőni!

Rácz Miklós
Berkeley, California, USA
PhD hallgató
University of California, Berkeley
A táborok legnagyobb különlegessége nekem az együtt gondolkodás és az évről évre egyre összetettebb, egymásra épülő, változatos és szép problémák voltak. Ráadásul a szabad időnk is mindig tartalmas volt a játékokkal és az érdekes témákkal, amelyekkel a vendégeink készültek egy-egy alkalomra.
Regula Gergely
Budapest
szoftverfejlesztő
Commsignia Kft.
Mindig nagyon szerettem a táborokat, amik nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy sikeres matematikussá váljak, aki élvezi a munkáját.
Rost Gergely
Szeged
kutatócsoport-vezető tudományos főmunkatárs
SZTE Bolyai Intézet
Ha a táborra gondolok, főleg játékok jutnak eszembe. Izgalmas szórakozás volt minden, amit csináltunk. Sok volt a játékos feladvány, a felejthetetlen csapatversenyek, és aztán ott voltak persze a Barkochba-történetek, a tandem-sakk stb. Ott ismertem meg a gót is, melynek hatására később megtanultam japánul és Tokióban is éltem pár évig.

Talán éppen emiatt a játékosság miatt voltak nagyon emlékezetesek a táborok, és pl. amikor axiómarendszerekről van szó, máig idézem a marslakókat. Így visszagondolva, közvetlenül és közvetve is nagyon sokat köszönhetek a táboroknak.

Salvi Péter
Budapest
adjunktus
BME

Már régen nem foglalkozom matematikával, de kutató lettem és az a gondolkodásmód nagyon megmaradt bennem, amit ott tanultam. Nem tudom, hol lennék egyébként, de úgy maradt meg bennem, mint egy fontos állomás az életemben.
Seres Gyula
Tilburg, Hollandia
közgazdász kutató
Tilburg University
Amikor a táborba jártam, kifejezetten élveztem a részvételt, hogy matematikával, illetve matematikai és kevésbé matematikai jellegű problémákkal foglalkozhattam. Jó volt látni, hogy egészen nagy számban léteznek hozzám hasonló érdeklődésű emberek.
Visszatekintve az ott eltöltött időre, azt látom, hogy rendkívül hasznosnak bizonyult. Az általános problémamegoldó képességet fejlesztette, hogy sorozatosan szembesültünk olyan problémákkal, ahol egyáltalán nem volt világos, hogy hogyan kell elindulni. Az, hogy az ember ilyenkor is képes megoldást találni, szoftverfejlesztőként is egy nagyon hasznos képesség, de az élet teljesen más területein is jól hasznosítható.
Emellett a matematikáról alkotott képemet is nagyban befolyásolta az itt kapott képzés, annak rengeteg gyönyörű és mély szegletével ismerkedhettem meg.
A táborban sok ismeretséget kötöttem, akikkel azóta is többször keresztezte az utunk egymást.
Ha egy mondatban kéne összefoglalnom, akkor az tán így hangzana: a magyar matematikai tehetséggondozás – bátran állíthatom – világszínvonalú, és annak egy nagyon jelentős részét Pósa Lajos és az ő módszere, tábora jelenti
Simon Győző
Svájc
szoftverfejlesztő
Sungard
Életem legélvezetesebb tanóráit köszönhetem Lajosnak. 1-1 tábor alatt többet tanultunk és többet fejlődött a gondolkodásunk, mint egy teljes iskolaévben.
Sosem felejtem el az esti logi-sztorikat, a társasjáték partikat és persze a szórakoztató kutatással, feladatmegoldással és a matematika újra-felfedezésével teli délelőttöket és délutánokat.
Somogyi Gábor
Budapest
information developer, scrum master
SAP
Hogy mit tanultam? Kérdezést és a kérdezni tudás fontosságát, elemző szemléletet, megoldás centrikusságot, kooperációt, stratégiai gondolkodást, önállóságot. Mindezt úgy, hogy élményeket adott, megmutatta a matematikában rejlő szépséget. Amelyet igyekszem magam is továbbadni.
Szabó Dénes
Budapest
pénzügyi kulturmisszionárius
MPK Zrt.
Szeretném, ha pár év múlva a gyermekeim is megtapasztalhatnák, milyen szuper dolog az a Pósa-tábor.
Szakács László
Budapest
statisztikai programozó
Planimeter Kft.
A matematikával való foglalkozás, az érdekes problémákon való gondolkodás örömét a Pósa-táborok előtt is ismertem, de itt csoportosan is átélhettem, jó társaságban, egy fantasztikus ember “vezényletével”… Ezek az élmények máig megmaradtak. Köszönöm, Lajos “bácsi”! 🙂
Szarvas-Hudáky Zsuzsanna
Budapest
statisztikus
Országos Bírósági Hivatal
Lajos táboraiban elsőre meglepett a tanulás egyéni és kiscsoportos gondolkodásra épülő folyamata, mert nagyon eltért az iskolában tapasztalt módszerektől. Csak végzett fizikusként tudatosult bennem, hogy Lajos a tudományos kutatás világába vezetett be minket játékosan, izgalmas és komoly koncentrációt kívánó problémákkal. A foglalkozások között érdekes stratégiai játékok szolgálták a közösségi kikapcsolódást. A tábor a játékos tanulás mellett a matematika iránt érdeklődő fiatalokat összefogó közösséget jelentette számomra.
Szaller Dávid
Budapest
PhD hallgató
BME
Lajost gyerekkoromban ismertem meg, és hamar a miskolci csoportjában találtam magam. Bő 10 évvel később visszagondolva a táborok emléke még mindig éles. A játékossága, az esti logisztorik, a gyönyörű látkép a teraszról, a közös feladványok, a csokiszerző csapatjáték, a jól felépített tematika mind-mind olyan dolgok, amelyek a mai napig hatnak rám. Egyrészt mert az ott megismert emberekkel heti-havi rendszerességgel összefutok, másrészt mert a gondolkodásmódomban olyan nyomot hagyott, ami egyszer és mindenkorra felszámolta a klasszikus, szürke képet a matematikával szemben.
Szedlák Máté
Budapest
építőmérnök
BME
Életem meghatározó élménye volt 30 évvel ezelőtt Pósa Lajossal való első találkozásom. A tatai táborban és Budapesten is tanulhattam néhány alkalommal a Tanár Úrtól, valamint részt vehettem az első Pósa-táborban. A napokban újra átélhettem azokat a pillanatokat egy kicsit, ugyanis nagyobbik gyermekem is belekóstolhatott a Pósa-féle szemléletbe. Most ő 6. osztályos (mint anno én), és talán egyszer eljuthat a Pósa-táborba is!
Szeidemann Ákos
Tata
kémia-fizika szakos tanár
Eötvös József Gimnázium, Tata
Pósa Lajos vezetett be a matematikai logika mélyebb bugyrainak világába. Általános iskolás gyermekként itt éreztem át először a sallangmentes, világi és aktuális gondoktól távoli fejtörés, elmélkedés, gondolkodás szépségét. Olyan logikai alapokat sajátítottam el tőle, amiket nem csak matematikai tanulmányaimban hasznosíthattam, hanem az élet szinte minden területén. Az örömöt ezeken az alkalmakon egy probléma megértése, egy feladat megoldása jelentette.

Vívóként minden edzésen és versenyen a következtetéseimen, megérzéseimen múlik a sikerem, a logika áthatja a mindennapjaimat. Azt a tudást, melyet a matematikai tanulmányaim során szereztem jó részben tudom hasznosítani a páston, annyi a különbség, hogy ott nem egy hipotézis bizonyítása, hanem egy tus bevitele adja az örömöt.

Szilágyi Áron
Budapest
kardvívó, olimpiai bajnok
Ez a tábor segített megtanulni gondolkodni. Arra irányította rá a figyelmet, hogy ne a megtanult és begyakorolt sémák alapján oldjunk meg feladatokat, hanem próbáljunk új utakat keresni és így előremenni. Ez nem csak a matematikában, hanem az életben is jól alkalmazható komoly tapasztalat, amit ezek a táborok adtak.
Tarján Gergely Tibor
Budapest
ügyfélelemző
Groupama Garancia Biztosító
Hetedikes voltam, amikor Lajos először meghívott matekozni (kezdetben a lakására, majd pedig táboraiba). A sok érdekes feladat és a jó társaság mellett két meghatározó szemléletet kaptam tőle diákéveim során. Az egyik az önálló, olykor kemény és hosszú gondolkodás öröme, az a nagyszerű “rájöttem” érzés, amikor kijön egy szép megoldás, vagy kiderül két távolinak látszó feladat kapcsolata. (Ezt a fajta gondolkodásmódot egyetemi éveim alatt is többször hasznosítottam.) A másik pedig az a közösségi élmény, hogy az országos versenyek legjobbjaival – akikkel korábban még riválisnak tekintettük egymást – a táborokban szoros barátságokat kötöttünk, és onnantól kezdve másodlagos volt például egy Zrínyi- vagy Kalmár-döntőn, hogy ki hányadik helyen végez, sokkal inkább örültünk annak, ha mindannyian bejutottunk a döntőre, és ott újra több napot együtt tölthettünk, játszhattunk, beszélgethettünk.

Lajos embersége, baráti odafigyelése későbbi éveimet is végigkísérte. Sokszor beszélget(t)ünk hosszasan élőben vagy telefonon, életem nem matematikához kötődő területeit is követi – mind a mai napig. Mivel tudta, hogy tanárnak készülök, számtalan alkalommal (már gimnazista koromban) meghívott segítőnek táboraiba, programjaira, majd később táborvezetőnek is. Ezek a lehetőségek sok tapasztalatot adtak tanári pályámhoz. Mostanában már a fiatalabb közös ismerőseinkről szoktunk beszélgetni, és jó érzés, hogy egyre több saját tanítványom is részese lehet azoknak a Pósa-táboros élményeknek, amelyek egykor bennem is megerősítették a matematika és a gondolkodás szeretetét.

Tassy Gergely
Budapest
matematika tanár
Veres Péter Gimnázium
A Pósa-táborok hatását az ember életére nem lehet röviden érzékeltetni. A legmagasabb színvonalú szakmai felkészítés, a matematika alapjainak felfedezését segítő tematika, a rendszerezett matematikai gondolkodás megtanítása, az egyetemi tananyag “hangulatának” előre vetítése, a közösséghez tartozás érzése, a későbbi egyetemi évfolyamtársak megismerése és a gondolkodtató játékok öröme csak ez első néhány gondolat, ami az eszembe jut, és mind külön bekezdést érdemelne. Végtelenül hálás vagyok, hogy részt vehettem a táborokon, és örülök, hogy szerves részét képezték a felnőtté válásomnak és az “értékrendszerem” kialakulásának.
Tóth László Márton
Budapest
PhD hallgató
CEU
A tábor mély élményeket hagyott bennem. Résztvevőként és segítőként is sokat tanultam. Matematika oktatóként még ma is használom a táborokban szerzett tapasztalatokat.
Valkó Benedek
Madison, USA
matematikus
University of Wisconsin
A táborokban sokat tanultam a matematikáról és arról, hogy milyen az elmélyült egyéni és közös gondolkodás. Ezen túl a táborok lehetőséget adtak nekem, hogy megismerjek hozzám hasonló érdeklődésű gyerekeket és ezáltal a pályaválasztásomat is jelentősen befolyásolták.
Ván Bálint
Budapest
kutatási referens
Nemzetgazdasági Minisztérium
Mindig örömmel gondolok vissza a Lajos-táborokra, az izgalmas, játékos feladatokra, lelkes-heves eszmecserékre, Lajos és a nagyfiúk gondviselésére/törődésére és a hatalmas tandem-sakk csatákra. Már várom, hogy saját kisfiamat is küldhessem a táborba.
Várady Gergő
New York, USA
software engineer, manager
Google
Diákkorom meghatározó élménye volt, ahol úgy érezhettem, jó helyen vagyok, hasonlóak vesznek körül.
Úgy érzem, elsősorban nem matematikát, hanem gondolkodást, a keretekből való kilépést tanultunk. Minden csokievéskor eszembe jut, hány törés kell ahhoz, hogy felkockázzuk a táblát…
Lajos és segítői mellett máig mély tiszteletem azoké a tábortársaké, akik a három táboron keresztül húzódó problémák (ez 1 évet jelent!) leleplezésekor kimentek a szobából, hogy ne hallják, mert még gondolkodni akarnak rajta.
És nem utolsósorban itt ismertem meg a férjemet is 🙂
Varga Csilla
Budapest
pénzügyi igazgató
Budaval Zrt.
Már az a kevés idő is, amit a táborban töltöttem, sokat segített a kialakítani és továbbfejleszteni a gondolkodásmódomat és feladatmegoldó készségemet.
Varga Gábor
Darmstadt, Németország
mission analyst
Európai Űrügynökség
Itt jöttem rá, hogy az “igazi matematika” felfedezés, és nem olyan feladatok megoldása, amikre mások már tudják a megoldást. Most matematikusként még mindig ezt, a táborokban érzett örömöt keresem, és szerencsére érzem is néha.

Lajos plasztikus elbeszélései a mostani matematikai szemléletemnek is alapját képezik. Bármikor, amikor axióma rendszerekről van szó az jut eszembe, hogy “”…erre a gülü-szemű, kék űrlények sértődötten elhagyták a termet, és husss elrepültek..”” (az űrben épp közös axiómarendszert fektettek le, és ez történt, amikor pl. megegyeztek, hogy az összeadás kommutatív, de néhány űrlénynél ez nem így volt)

Köszönöm!

Vértesi Vera
Mannheim, Németország
kutató
Universite de Strasbourg, CNRS
Lajos és a “felfedeztető matematikatanítás” meghatározó hatással voltak életemre. Talán a táborok nélkül is matematikus lettem volna, talán nem, de ha igen is, akkor sem ugyanolyan. Emlékszem, az egyik záras feladaton fél évig is gondolkoztam, mire kijött. Ha Lajos bármikor is elmondta volna közben a megoldást, talán sosem jövök rá, mennyire fontos a kitartás is a matekban. Nagyon szerettem még az esti játékokat/előadásokat/filmnézéseket is, meg persze a késő esti barkochba-történeteket.
Zábrádi Gergely
Budapest
adjunktus
ELTE Matematikai Intézet