A Gondolkodás Öröme Alapítvány

Beszámoló a Repülő Iskoláról

Programunk első részében olyan kilencedikes diákokat kerestünk, akik tehetségesek matematikából, de eddigi tanulmányaik során ennek kibontakoztatására nem volt módjuk.

2017. tavasz

A kísérlet első részében 2017 tavaszi félévében felkerestük a jelentkező iskolákat, és ott a szokásostól eltérő módon foglalkoztunk matematikával. Foglalkozásainkra minden érdeklődő diákot vártunk, nem csak a tehetségeseket.

A tavaszi foglalkozásokon mindenkinek felkínáltuk az intenzív folytatás lehetőségét. A jelentkezőknek két feladatsort is meg kellett oldaniuk, illetve júniusban még egy egynapos találkozót is szerveztünk Budapesten. A 130 jelentkező közül végül 74 diákkal kezdődött el a folytatás.

Foglalkozások

Szeptembertől havonta egy hétköznapon intenzíven foglalkozunk matematikával. Három, 20-25 fős csoportban zajlanak a foglalkozások. A csoportokkal egy-egy tanár, illetve legalább egy-egy segítő foglalkozik. Mivel messziről is érkeznek diákok (pl.: Kisvárda, Pécs, Sopron), így a foglalkozások 10 órakor kezdődnek. Egy-egy nap menetrendje állandó, másfél óra matekozás után tartunk egy szünetet, ahol az étkezés mellett társasjátékra, kosarazásra is marad idő. Újabb másfél óra után tartunk még egy szünetet, majd egy egyórás programmal zárjuk a napot.

Tanáraink

Surányi László

Matematikus, 10 évig az MTA Matematikai Kutatóintézetében dolgozott kutatóként, utána a Budapesti Fazekas Gimnáziumban tanított matematikát 31 évig. Neves tudósokat nevelt, kiváló pedagógus; az MIT kitüntette az Inspirational Teacher Awarddal, Rátz Tanár Úr Életműdíjat és Mester-M díjat kapott. A matematika mellett filozófiával, zeneelmélettel és irodalommal foglalkozik. Az ELTE TTK és BTK-n tart szemináriumot a matematikai szemléletről.

Steller Gábor

1986-ban született. Az ELTE-n szerzett matematikatanári diplomát. Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnázium volt diákja, jelenleg matematikatanára.

Szűcs Gábor

1989-ben született, a miskolci Földes Ferenc Gimnáziumban érettségizett. Matematikus szakos diplomát szerzett az ELTE-n, jelenleg A Gondolkodás Öröme Alapítvány munkatársa.

Szeretnénk elérni azt, hogy a diákok önállóan, alkotó módon, kritikusan gondolkozzanak. Ennek az egyik legfontosabb eszköze, hogy lehetőleg mindenki lehetőleg mindenre saját maga jöjjön rá, hiszen csak az így szerzett tudás vezet igazán mély megértéshez. Ennek megfelelően az idő jelentős részében a diákok önállóan, vagy kis csoportokban gondolkoznak a problémákon.

A matematika minden területét érintjük. Kalandozásaink közben szó esik Jancsi Juliskánál való látogatásairól, megismerjük egy könyvtár törzsolvasóinak világát, sőt még azt is megtudjuk, hogy vannak-e magányos hidasgyíkok. Máskor találkozunk az egyiptomi törtekkel, közös vita során megalkotjuk két alakzat távolságának fogalmát is.

A találkozókon sok időt töltünk matematikával. Ezek azonban viszonylag ritkán vannak, így nagymértékben támaszkodunk a diákok otthoni munkájára. A találkozókon megismert állításokról, fogalmakról, feladatokról minden csoport számára összefoglalást készítünk, amely ismeretét rendszeresen számon is kérjük. Jelentős a házi feladatok szerepe is, hiszen így tudjuk elérni, hogy egy-egy hosszabb gondolatmenetet alkalmakon átívelve tudjunk folytatni. Havonta 10-10 feladat indoklással ellátott megoldását várjuk el a diákoktól. Ezek áttekintése és javítása emailben meglehetősen nehézkes lenne, ezért mi a Classroom nevű eszközt használjuk.

A diákok iskolai tudása nagyon eltérő. Törekszünk arra, hogy ezeket a különbségeket csökkentsük. Ennek legfontosabb eszköze a Bóra Eszter által kidolgozott online feladatsor. Ezek a feladatsorok alkalmasak arra, hogy egy-egy témát önállóan dolgozzanak fel segítségével a diákok (természetesen vannak olyanok, akik számára ez csak az anyag felfrissítését jelenti). Sokféle téma került terítékre, pl.: nevezetes azonosságok, kerületi és középponti szögek, oszthatóság, paralelogramma tétel, teljes négyzetté alakítás.

Helyszín

Megfelelő helyszín választása nem volt egyszerű kérdés. Olyan helyre volt szükségünk, ahol kényelmesen elfér kb. 80 diák, és ez hétköznap elérhető. Szerencsére az Eötvös Collegium a kezdeményezésünk mögé állt, vállalta a központi alkalmaink házigazdai szerepét. Így egy minden igényt kielégítő, patinás helyen tarthatjuk a foglalkozásainkat.

Repülő Iskola, 1. foglalkozás

A Collegium Magyarország első szakkollégiuma, jelenleg az ELTE tagintézménye. A természettudós hallgatók négy műhelybe szerveződve hallgathatnak az egyetemi képzésben foglalt ismeretanyagnál több és magasabb ismereteket nyújtó órákat. Olyan multidiszciplináris közegbe kerülnek, ahol a „szürke hétköznapok” folyamán alkalmuk nyílik a szűkebb szakterületük mellett más tudományok világába, gondolkodásmódjába is bepillantani. A bölcsész szakos hallgatókkal való együttélés kiváló lehetőség mind verbális, mind írott kommunikációs képességük pallérozására. További információk a Collegium honlapján.

Visszajelzések

Nekem nagyon tetszenek a feladatok, érdekesek, gondolkodtatóak. Vannak nehezebb példák, de ez nem baj, mert az kihívást jelent és ettől fejlődünk. Az is szimpatikus, hogy másféle gondolkodásmódot, megoldási megközelítést látok, mint az iskolában. Az időbeosztással is elégedett vagyok. Kicsit korán kell kelni a vonathoz, de ezt havonta egyszer ki lehet bírni.
Nagyon jó feladatok szoktak lenni, kellően nehezek és a mennyiségük is megfelelő, bár foglalkozáson lehetne egy kicsit talán több. (…) Az online feladatsorok is jók voltak, igényesen összeállított, tematikus, érdekes, jó hosszúságú.
A házik kapcsán örülök, hogy a rugalmasságotok, a türelmetek miatt nem kell gyomorgörccsel léteznem mint egy ugyanilyen helyzetben egy két tantárgynál a suliban.
A helyszín tökéletes és motiváló. A feladatok, hogy őszinte legyek nem voltak könnyűek…☺
Összességében voltak nehéz, közepes és könnyű feladatok is. Tetszett, hogy változatosak voltak a feladatok nehézségi szintjei, mert ha nehéz is volt egy feladat vagy nem sikerült, akkor is volt ami motiváljon, mert a könnyebb feladatok sikerélményt adtak. Az is nagyon jó volt, hogy amikor megbeszéltük akkor nem “lőttük le” egyből a poént, hanem először csak kisebb részleteket beszéltünk meg, hogy akinek még nem volt mindben tiszta, az még tudjon agyalni rajta és megvilágosodhasson.