A Gondolkodás Öröme Alapítvány

Programozás a Beluga matektáborokban

DSC_5678

A Beluga csoport a programozás terén egy “kísérleti csoportnak” számít. A csoportok között egyedüliként náluk kezdtünk Scratch programozást, logikai áramkörök tervezését, véges automatákat, szabad programozási projekteket, illetve a legutóbbi alkalommal egy Microbit nevű eszköz bevezetését.

Scratch

Rcs-sierpinski-kod

A Scratch egy vizuális programnyelv, melyben blokkok rendezésével irányíthatunk animált figurákat. A blokkoknak köszönhetően ez a környezet kiküszöböli a megszokott programozás legnagyobb kezdeti nehézségeit (az elírásokból fakadó hibákat), így sokkal alkalmasabb kezdő programozóknak. Ezen kívül a vizuális megjelenítés, a játékorientáció, és az egyszerű rajzos, hangos, animált programokra optimalizált környezet miatt nagyon hamar pozitív visszajelzéshez jut a tanuló.

Ezek miatt döntöttünk úgy, hogy a Scratchen keresztül fedeztetjük fel a programozás alapvető koncepcióit: a parancsokat, a modularitást, a paramétereket, a változókat, és a rekurziót is. Ezt követően szinte bármely más programnyelv könnyen megtanulható, hiszen a lényegi elemek már mind a helyükre kerültek a gyerekek fejében.

Rcs-sierpinski-7

Sierpinski-háromszög – a rekurziót fraktálok rajzolásán keresztül tanultuk

Microbit

Microbit

Forrás: http://www.bbc.co.uk/programmes/articles/4hVG2Br1W1LKCmw8nSm9WnQ/the-bbc-micro-bit

A Microbit egy mini-számítógép, 25 LED-del, gyorsulásmérővel, iránytűvel, és gombokkal. Az angliai BBC készítette, majd 2016-ban minden angol 11-12-éves diáknak gyártott egyet az egész országban – ez körülbelül egymillió eszközt jelent.

A Microbit zsenialitása az egyszerű programozhatóságban és a lehetőségek széles tárházában rejlik. A gombok, gyorsulásmérő, és a LED-ek segítségével komplex és szórakoztató játékok készíthetőek. Bluetooth segítségével a Microbitek akár egymással is kommunikálhatnak. Akiknek pedig ez nem elég, azok a csatlakozókon keresztül külső eszközöket is rákapcsolhatnak: többek között hangfalat vagy akár hőmérőt is. A Scratch-szerű blokkos interfész mellett egy haladóbb MicroPython nyelv is elérhető, mellyel még bonyolultabb programokat is lehet készíteni.

Az eszköz körülbelül 5 000 forintba kerül – a programozásához pedig csak egy számítógépre vagy telefonra/tabletre van szükség.

További linkek az érdeklődőknek:

  • A táborban a gyerekek egy rejtvény játékot oldottak meg először. Ennek a kódja elérhető a Githubon.
  • A MicroPython dokumentációját a tábor egyik tanulója, Dobák Dani elkezdte lefordítani. Ez a ReadTheDocson olvasható.

Programozás projektek

Az egyik fakultatív házi feladat egy szabadon választott programozás projekt volt, melyekből a tábor első estéjén bemutatót rendeztünk.

  • Tankjáték – Veres Tamás. Egy számítógépes ellenfelek ellen is játszható kétdimenziós tankjátékot fejlesztett Tomi a Unity játékmotor segítségével. A játék itt érhető el.
  • Kavicsos játék nyerő stratégia – Pituk Gábor. Gábor a tábori kétszemélyes játékok közül választott egyet, és annak általános verziójára írt egy nyerő lépést generáló programot.
  • “Robbanózáras” matekfeladat ellenőrzése – Szepessy Luca. Luca is egy tábori feladatot választott: az ő programja a Robbanózáras feladat megoldásait ellenőrzi, így segítve a tábori tanárokat.
  • Amőba – Koltai Dani. Dani a fentebb is említett Scratchben készített egy kétszemélyes amőba játékot. Ez online is játszható.
  • Állatkert – Tar Zoli. A köreinkben gyakran állatnevekkel becézzük egymást – Zoli ezeket gyűjtötte össze egy kis játékba.
  • Tank baj – Fehér Marci. Egy tankos játék Marcitól.
  • Tábori adatlap – Dobák Dani. Dani egy olyan weblapon dolgozott, melyen keresztül a táborlakók szerkeszthetik saját adataikat (úgymint email cím, profilkép), ezáltal egyszerűsítve a tábori logisztikát.

Érdekel az informatika oktatás? Szívesen hallanál többet a fenti technikákról, és te is szívesen megosztanád az ötleteidet? Írj emailt nekem erre a címre: danka.miklos[KUKAC]gmail.com.

DSC_5678