A Gondolkodás Öröme Alapítvány

Treff- és Pikk-csoportok első minitáborai

card

Október végén megtartottuk két új, kísérleti csoportunk első mintáborát. Az oktatás egyik alapfeladata, hogy fejlessze a diákok kreativitását, problémamegoldó képességét. Az általános iskolákban a matematikában tehetséges diákok kevés lehetőséget kapnak arra, hogy célzottan nekik szóló programokon vehessenek részt. Erre a problémára igyekeztünk megoldást találni.

Az Alapítvány tevékenységei hétvégékre összpontosulnak, emiatt újabb, hétvégi programok indítására nem volt módunk, így egy új konstrukció kipróbálása mellett döntöttünk. Olyan lehetőséget kerestünk, amely az iskolai élettel is kompatibilis, ezért a meghirdetett programunk havonta egy-egy hétköznapi alkalomra szól. Ugyan a (bentlakásos) tábori együttlét varázsa így nem érvényesül, de az ennél sűrűbb találkozások rendszeresebb munkára adnak lehetőséget.

A jelentkezést viszonylag szűk körben hirdettük meg, azonban várakozásainkat meghaladta a jelentkezők száma, így végülis a tervezett egy helyett két csoportot is indítottunk (11-11 fővel). A táborba jelentkezés feltétele volt a tanári ajánlás. Ez a szűrő tökéletesen működött, a programba bekerült diákok mindegyike tehetséges, senki sem lóg ki a többiek közül.

A kísérleti program első alkalma a Magyar Bridzs Szövetség székhelyén zajlott – nekik ezúton is nagyon köszönjük a támogatást és a nagyszerű helyszín biztosítását. A csoportok elnevezése is a helyhez kötődik Treff és Pikk lett a két induló csoport neve.

Október utolsó hetében, szerdán tartottuk a Treff-csoport első táborát, míg a Pikk-csoportét pénteken. A foglalkozások a szokásos módon a problémamegoldásra helyeztük a hangsúlyt. A feladatokon egyénileg vagy csoportokban lehetett gondolkozni. A feladatokban találkoztunk bolond királyokkal, nemesekkel, sőt még egy csoport régésszel is. Az érintett témák is változatosak voltak, előkerült geometria, algebra és kombinatorika is. Szóba került a bizonyítás fontossága.

A programot több szünet tette könnyedebbé: egy hosszú ebédszünet és két kisebb. Így összesen 6-7 tanórányit matekoztunk. A szabadidőben többféle játékot is játszottunk, többek között licitálós rajzolósat is, ami a Pikk-csoportban debütált először a táborok történetében (Két csapat egy-egy képviselője egy szót rajzolhat le. Abban versenyeznek egymással, hogy ki vállalja kevesebb szakasszal a rajzolást. A licit győztese rajzolhat. A csapatnak 5 tippelési lehetősége van, ha elsőre eltalálják 2 pontot, ha később, akkor 1 pontot kapnak. Ha nem találják el, akkor a másik csapat kap pontot.).

A tábor után visszajelzéseket is írtak a diákok. Ebből a feladatok nehezek, de érdekesek voltak. Kiemelték a mesék szerepét, illetve többen a csaladtagjaikat, illetve osztálytársaikat is tesztelték a feladványokkal. A szabadidőben mindenki jól érezte magát, tetszettek a játékok, és a pihenési lehetőségnek is sokan örültek. A program végére mindenki fáradtan, de elégedetten tért haza.

Reméljük, hogy a program további részéről is hasonló jó élményekkel távoznak a résztvevők.

A program eredeti felhívása itt olvasható: http://agondolkodasorome.hu/felhivasok/matematikai-tehetseggondozo-szakkor/